Meer dan een kwart van de vertragingen bij het spoor is te wijten aan derden, terwijl een kwart het gevolg is van problemen aan de treinen. Dat bleek dinsdag bij de voorstelling van het vervoersplan van de NMBS in de Kamer. Gedelegeerd bestuurder Jo Cornu wil ook rond de tafel gaan zitten met veiligheidsinstantie DVIS om na te gaan of bepaalde veiligheidsprocedures niet kunnen worden bijgeschroefd om bij storingen minder tijd te verliezen.
De stiptheid van de treinen is volgens de cijfers van de NMBS teruggevallen naar 86 procent. Cornu gaf tijdens zijn toelichting bij het vervoersplan meer tekst en uitleg over de oorzaken van vertragingen en de percentages die daarop kunnen worden gekleefd.
Zo is 21 procent van de vertragingen niet meteen toe te wijzen aan één of ander incident. Het gaat dan bijvoorbeeld om veiligheidsprocedures, grote groepen reizigers die moeten in- of uitstappen of discipline in de dienstuitvoering. Samen met Infrabel-topman Luc Lallemand heeft Cornu bijvoorbeeld een brief geschreven aan het personeel over het feit dat driekwart van alle treinen met minstens één minuut vertraging vertrekt.
Druk op constructeurs
Een kwart van de oorzaken ligt bij averij aan het rollend materieel. De NMBS kampt met liefst 50 procent meer pannes dan in de objectieven staat en het nieuwe materieel gedraagt zich al niet veel beter, aldus Cornu, die hoopt dat het probleem volgend jaar opgelost raakt. Het is alvast de ambitie van de NMBS om druk uit te oefenen op de constructeurs om dringend de betrouwbaarheid van nieuw materieel te verbeteren.
Hij onderstreepte daarbij ook dat treinen "off the shelf" niet bestaan. Meteen gaf hij een sneer naar de Europese Commissie die in het vierde Spoorpakket te weinig aandacht aan standaardisatie zou schenken. "De ambitie van de Europese Commissie is wat dat betreft beschamend", luidde het.
Incidenten gelinkt aan de infrastructuur zijn goed voor 18 procent van de vertragingen. Het gaat daarbij om problemen met de bovenleiding, de seininrichting, koperdiefstallen, enzovoort. Aanrijdingen, ongevallen, extreme weersomstandigheden, daden van kwade wil en andere oorzaken door derden tekenen voor 27 procent van de vertragingen.
Veiligheidsprocedures
Cornu hamerde ook op de invloed van veiligheidsprocedures op de stiptheid. Zo is het mogelijk dat een trein om één of andere reden een ander parcours moet volgen. Probleem daarbij is dat dan een andere bestuurder moet komen opdraven, want de machinisten mogen enkel op het traject rijden waarvoor ze zijn opgeleid. Die regel geldt alleen in België, zei de gedelegeerd bestuurder. Hij hoopt op een coördinatie met de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen om de impact op de stiptheid wat te kunnen terugschroeven, al benadrukte Cornu dat dit geen invloed mag hebben op de veiligheid.
Bron :
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...materieel.dhtml
Eigen mening:
Ik vind het goed dat ze de treinen nog stipter willen laten zijn, en dat ze streven naar perfectie. Dus het is goed dat ze wat meer druk op de constructeurs leggen. Want het kan eigenlijk niet dat bijna elke trein met 1 minuut vertraging vertrekt. Maar ze willen het verbeteren en ze willen er aan werken en dat vind ik heel positief.