Enkele post bekijken
Oud 8th December 2013, 16:14
emily.v*ncantfort emily.v*ncantfort is offline
Registered User

Nobelprijswinnaar vreest nieuwe wereldwijde crisis

Nobelprijswinnaar vreest nieuwe wereldwijde crisis

Een nieuwe wereldwijde recessie in 2014 loert om de hoek, vooral omdat landen onmachtig blijven om hun exuberante staatsschulden af te bouwen. Dat zegt de Amerikaanse econoom, Eugene Fama, nobelprijs winnaar voor Economie 2013.
Tegenover het persagentschap Reuters maakte Eurgene Fama zich ernstige zorgen over de financiering van de schuldenbergen in Europa en de Verenigde Staten. ‘Als het opnieuw tot een recessie komt, dan is het een wereldwijde recessie’, aldus Fama.

Volgens Fama scoort de Amerikaanse economie zo goed qua werkloosheidcijfers, die op het laagste niveau staan in vijf jaar, omdat mensen nu helemaal gestopt zijn met solliciteren. Daardoor krijgen we een vertekend beeld van de arbeidsmarkt.

Volgens Fama is het herstel van die arbeidsmarkt ‘vreselijk verlopen’. ‘Ik ben er helemaal niet gerust op en ik geloof niet dat we erg goed uit de vorige recessie zijn gekomen’, aldus de nobelprijswinnaar economie.

Fama heeft zijn naam en faam te danken aan zijn analyses van hoe actuele prijzen van financiële activa, bijvoorbeeld aandelen, huizen, obligaties, enz... zich ontwikkelen en hun weerslag hebben op de financiële markten.

Mening:
Ik vrees dat het niet bepaald beter meer gaat worden. Recessie na recessie wordt het ernstiger en de schuldenbergen worden groter. Er moet zoveel bespaard worden in Europa en Amerika dat ik me niet eens kan voorstellen of het nog mogelijk is. We kunnen toch niet blijven 'putten uit schulden'? Naar mijn mening moeten er drastische veranderingen komen want ik denk dat het op een gegeven moment te laat gaat zijn.
Met citaat antwoorden