Tegen 2020 moeten de inwoners van de Brusselse rand gebruik kunnen maken van drie tramlijnen naar Brussel. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) vandaag bekend gemaakt.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).
De Vlaamse regering heeft vandaag drie tramprojecten in en rond Brussel goedgekeurd. De eerste tramverbinding gaat van Brussel naar Willebroek via Londerzeel. Ze volgt het traject van de A12. Het doel is om in een half uur van Willebroek naar Brussel te sporen.
Een tweede tramlijn gaat van Brussel-Noord naar de luchthaven van Zaventem. Zo moeten de bedrijven in de buurt van de luchthaven gemakkelijker van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken.
Een derde tramlijn spoort van Jette naar de luchthaven van Zaventem. Ze zal tussen de Heizel en de Medialaan lopen. Reizigers kunnen in 40 minuten van Jette naar de luchthaven.
De drie tramtracé's zijn goed voor 60 kilometer tram. Er komt 45 kilometer nieuwe tramlijn, voor de rest wordt gebruik gemaakt van het bestaande Brusselse MIVB-net. De totale investering bedraagt iets minder dan 500 miljoen euro.
De keuze voor de tracé's is een eerste stap. Hoe de tramlijnen er concreet zullen uitzien, hoe ze worden ingepast in de bestaande weginfrastructuur en waar de precieze haltes komen, wordt in een volgende stap bepaald. Het doel is om in 2020 de tram in dienst te stellen.
Eind oktober keurde de Vlaamse regering ook al de plannen voor de verbreding van de Brusselse ring goed. 'Dit tramnetwerk sluit aan op het busaanbod, het treinnetwerk, het geplande Gewestelijk Express Net, de nieuwe fietspaden- en bruggen en de herinrichting van de ring rond Brussel. Dit zorgt voor een betere mobiliteit in Vlaams-Brabant', aldus Crevits.
Bron:
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_...-3137.art?ckc=1
Mening:
Het idee dat achter heel dit project zit vind ik zeer positief. Ik hoop dan ook dat de uitvoering hiervan even goed zal zijn. Het zou een goede oplossing zijn om de files te verminderen in en rond Brussel. Het principe van het openbaar vervoer meer te gebruiken is ook nog eens goed voor het milieu, dus op papier alleen maar voordelen. Ik heb zelf al regelmatig gebruik gemaakt van het openbaar vervoer en heb hierbij al problemen ondervonden zoals de meeste mensen wel. Toch geloof ik dat bij een goede uitwerking, dit project wel kan slagen.