4th December 2013, 23:25
|
Registered User
|
|
|
|
Sofie vat het heel goed samen.
Mensen maken nogal snel verwijten dat omstaanders niets ondernemen en gewoon de andere kant opkijken. Toch denk ik dat veel mensen die deze verwijten maken exact hetzelfde zouden reageren mocht ze zich in zulke situaties bevinden.
Het is altijd heel eenvoudig om anderen te beoordelen op hun gedrag als je zelf niet verwikkeld bent in de situatie.
Pesten vind ik wel een heel moeilijk iets en heeft inderdaad wel een psychologische oorsprong bij de pester zelf, maar het is een problematiek die heel moeilijk te bestrijden is. Als toekomstige leraren kunnen we wel ons best doen om steun te geven aan de leerling die steeds de dupe is en de pesters zo gepast mogelijk trachten te bestraffen.
Maar ik vrees dat wij als leraren bitter weinig kunnen doen aan de hiërarchie onder de leerlingen zelf, ze zullen misschien minder snel pesten voor de ogen van leerkrachten of andere getuigen maar ik vrees dat de pester nog steeds slachtoffers zal zoeken die volgens hem/haar laag staan in de sociale rangorde.
Daarbij aansluitend zijn dus mensen die het opnemen voor zij die gepest worden ook vaak een mogelijke prooi.
Ik zelf zie eigenlijk geen concrete oplossingen ervoor maar dat houdt natuurlijk niet in dat we ons moeten engageren om het pestgedrag zo miniem mogelijk te houden
|