Enkele post bekijken
Oud 4th December 2013, 22:39
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Reactie op pesten

De mening van Robin kan ik zeker begrijpen. Wat ik wel vrees is dat het een beetje hooggegrepen is om te verlangen dat iedereen in te toekomst zal ingrijpen wanneer hij/zij ziet dat iemand gepest wordt. Als puntje bij paaltje komt is de mens een egoïstisch wezen. Als iemand gepest wordt vinden de meeste mensen dit wel erg voor deze persoon, maar ze zullen niets ondernemen. Deze reactie komt tot stand omdat de omstaanders zelf niet gepest willen worden. Ze willen de persoon wel helpen, maar enkel en alleen wanneer ze er achteraf zelf geen negatieve gevolgen van ondervinden. Het zijn ook steeds dezelfde mensen die gepest worden en dezelfde mensen die pesten. Pesters zijn doorgaans op zoek naar aandacht die ze thuis, op school,... niet vinden. Pesten wordt niet zomaar gedaan. Er is niemand die op een dag opstaat met de gedachte 'vanaf vandaag word ik een pester'. Volgens mij kan je best niets doen op het moment zelf, maar achteraf wel. Je zou kunnen vragen waarom deze persoon anderen pest. Hij/Zij moet daarom geen duidelijk antwoord geven, maar ze zullen op dat moment wel nadenken. Misschien werkt hij/zij wel frustraties uit. Het is belangrijk om met de pester te praten. Misschien wil de pester wel over iets praten, maar weet hij niet hoe of tegen wie. Het is verrassend hoe mensen kunnen reageren als er problemen zijn.

Aan de andere kant moet ook zeker aandacht gegeven worden aan diegene die gepest wordt. Meestal zijn dit kinderen/jongeren met een laag zelfbeeld. Stille personen met weinig zelfvertrouwen, deze personen zijn meestal het slachtoffer. Mensen halen deze leerlingen soms van de school af omdat ze gepest worden. Dit heeft echter geen enkel nut omdat die leerling waarschijnlijk opnieuw gepest zal worden. Het zou beter zijn om met deze leerling te praten en na te gaan waarom hij/zij zo stil is. Enkele werksessies rond zelfvertrouwen kunnen in dit geval wonderen doen. Pesten en gepest worden. Er zijn altijd twee partijen bij betrokken. Je kan niet zomaar één iemand de schuld geven. Er is altijd een reden waarom net die persoon een pester is en waarom net die andere persoon gepest wordt.
Met citaat antwoorden