2nd December 2013, 21:21
|
Registered User
|
|
|
|
een rechte lijn trekken
Beste
Eerst en vooral wil ik zeggen dat ik weinig voeling heb met het plein, laat staan met de naam die het draagt, maar als ik lees welke commotie er rond de naamgeving weer ontstaat stel ik mijzelf enkele vragen. Zo vraag ik mij bijvoorbeeld af wat er mis is met de naam van een Marokkaanse vrijheidsstrijder, ik kan snappen dat er mensen gekant zijn tegen het feit dat het hier om iemand van vreemde origine gaat, maar dit is toch niet de eerste keer dat er een plein/straat naar een buitenlandse vrijheidsstrijder genoemd is. De Bolivarplaats in Antwerpen is bijvoorbeeld naar een Boliviaanse vrijheidsstrijder genoemd. Er bestaat zowel een Lincolnstraat, als een Washingtonstraat in Elsene, en dat waren Amerikanen, en geen Belgen, dus moeten we die straten misschien ook maar eens hernoemen. Verder vraag ik mij ook af of deze hetze ook had ontstaan moest er iemand bijvoorbeeld een Guévaraplein willen aanleggen in plaats van een Al-Khabattiplein. Daarom, vind ik, moet er een rechte lijn getrokken worden, ofwel alle straatnamen Vlaams, ofwel de meerderheid laten beslissen, ongeacht de oorsprong van de naam.
Met vriendelijke groet
N*ck
|