1st December 2013, 22:30
|
Registered User
|
|
|
|
Kroatië zegt neen tegen homohuwelijk
De Kroaten hebben zondag in een referendum gestemd voor een grondwetswijziging die het homohuwelijk onmogelijk moet maken. Dat blijkt uit de eerste gedeeltelijke resultaten die betrekking hebben op 33 procent van de stembureaus. Bijna tweederde antwoordde ‘ja’ op de vraag of de grondwet het huwelijk moet definiëren als ‘een verbintenis tussen een man en een vrouw’.
Conservatieve ngo’s en de rooms-katholieke Kerk hadden voor het referendum geijverd. De centrumlinkse regering, mensenrechtenactivisten en prominente kunstenaars en wetenschappers hadden zich tegen het amendement gekeerd. Volgens hen gaat het om een inbreuk op de mensenrechten en de rechten van minderheden.
Kroatië is het jongste lid van de Europese Unie. De rooms-katholieke Kerk speelt er nog altijd een belangrijke rol.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131201_00865723
Datum: 1/12/2013
Mening:
Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat dit niet de goede beslissing is. Dit wil zeggen dat homoseksueel zijn, nog altijd niet geaccepteerd wordt in Kroatië (en wellicht ook in andere landen). Ik vind dat ze het zelf mogen beslissen, het is tenslotte toch hun leven?! Ik vind het spijtig dat er nog steeds zoveel taboe is rond homohuwelijken. Sommige mensen zien homoseksueel als een ziekte. Mensen kunnen niet kiezen voor het geslacht waarop ze vallen, ze durven er amper voor uit de kast te komen. Door dit soort wetten op te stellen, gaan we ze eigenlijk nog meer in een hoekje duwen. Langs de andere kant vind ik het wel mooi dat ze het democratisch beslissen. Het is een land waar ze nog heel sterk katholiek zijn, dat zal de reden zijn waarom ze er neen tegen zeggen. Ik hoop dat ze hun mening nog gaan herzien over een paar jaar. (liefst zo snel mogelijk)
|