Weekbladen blijven lezers verliezen
De weekbladenmarkt is het afgelopen jaar weer gekrompen. Dat blijkt vrijdag uit de trimestriële cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Vooral Joepie, P-Magazine en Humo kregen opnieuw klappen
Het voorbije jaar werden er 7,04 miljoen weekbladen verspreid, of 218.057 (-3 procent) minder. Sterke dalers zijn Joepie (-23,18 procent), P-Magazine (-21,58 procent), Humo (-19,73 procent), Tv Familie/Blik (-14,89 procent), Story (-13,52 procent) en Flair (-13,81 procent).
Een gelijkaardige situatie doet zich voor in Franstalig België, waar 4,41 miljoen weekbladen werden verspreid, of -118.212 (-2,61 procent) minder. Trends/Trends-Tendances is een opvallende stijger (9,98 procent).
Slechts een beperkt aantal weekbladen werd digitaal verkocht. Een vergelijking op jaarbasis is bovendien moeilijk, omdat voor de meeste titels geen cijfers daarvoor beschikbaar zijn.
Bron: De Standaard Online (29 november 2013)
Mening:
Er worden steeds minder weekbladen verkocht, dit is mogelijk te wijten aan de dure kostprijs van de weekbladen.
Hoe minder weekbladen er verkocht worden, hoe hoger de kostprijs wordt van de weekbladen, waardoor er weer minder weekbladen verkocht worden. Dit is een soort van vicieuze cirkel.
De Belgische bevolking zit in de crisis, men heeft niet genoeg geld om elke week een blaadje te kopen.
Een andere mogelijkheid zou zijn doordat de tv-programma's digitaal opvraagbaar zijn. Via digitale tv of het internet kan men makkelijk het tv-programma kunnen opvragen.
Een oplossing voor het verlies enigzins goed te maken zou een fusie van de weekbladen zijn, net zoals zal gebeuren voor de kranten. Er zullen dan waarschijnlijk ontslagen vallen, maar dit zal het verlies toch gedeeltelijk moeten goedmaken.
|