27th November 2013, 09:55
|
 |
Registered User
|
|
|
|
Ik denk dat Jelle gelijk heeft als hij zegt, dat het een mooie ontdekking is. Hij spreekt over een grens die kan komen aan het vinden van nieuwe kennis. Ik ben van mening dat de wereld van vandaag en de volgende honderden jaren nog steeds nieuwe ontdekkingen gaat doen. Dit door de vooruitgang van technologie en wetenschap. Toch vrees ik net al Jelle dat er ooit een stop gaat komen op de ontwikkelingen. Die stop zal niet bruusk zijn, maar zal een proces van eeuwen zijn waarin de wereld stilletjes achteruit gaat. Uiteindelijk zal er niets meer worden ontdekt en zal de kennisspeurtocht stil vallen.
Er wordt ook steeds over de middeleeuwen gesproken als de duistere middeleeuwen gesproken, omdat er in die periode niets zou zijn ontdekt en veel zou zijn verloren gegaan. Dit is niet zo en vooral een hersenspinsel van de humanisten in de nieuwe tijd, die vooral zichzelf superieur vonden. Ik denk dan ook dat er misschien een terugloop kan zijn van kennis over enkele eeuwen, maar dat die terugloop zeker geen stopzetting gaat zijn.
In elke periode zijn er wel grote denkers geweest, die vaak werden uitgelachen om hun ideeën. Neem nu Galilei en zijn ideeën dat de aarde rond de zon draaide. Nu weten wij dit, maar in zijn tijd werd hij veroordeeld door de kerk. Neem nu Leonardo Da Vinci met zijn ideeën van helikopters, liften, tanks,... De meerderheid van zijn plannen zijn op één of andere manier nu tastbaar geworden. Neem Albert Einstein die zei dat atoomsplijting gevaarlijk zou kunnen zijn en dat er bommen mee konden worden gemaakt die massavernietigingswapens waren en hij dus niet aan mee wou werken. Kijk naar Hiroshima.
Ik denk dat onze wereld en zijn kennis ooit misschien een terugval zal kennen, maar nooit zo groot dat er geen nieuwe kennis meer zal komen. Er zijn wel steeds mensen met een nieuw idee dat ze willen testen.