Enkele post bekijken
  #1  
Oud 25th November 2013, 09:19
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Beerse
Posts: 80
Waterval beter dan zitten blijven

"Waterval beter dan zittenblijven"


Leerlingen in het middelbare onderwijs die een B-attest krijgen, doen er beter aan van richting te veranderen dan te blijven zitten. Dat toont een onderzoek aan de KU Leuven aan, zo schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

Meer dan 10 procent van de leerlingen in het tweede en vierde jaar van het middelbaar, krijgt op het einde van het schooljaar een B-attest. Zij mogen overgaan naar het volgende jaar, maar moeten dan van richting veranderen. Een andere optie is het jaar overdoen.

Volgens het Leuvense onderzoek doen leerlingen er best aan het advies van de leraars op te volgen. "Ze dalen zogezegd met de waterval af naar een 'lagere' richting, maar vaak zitten ze in die andere richting beter op hun plaats", zegt Carl Lamote, onderzoeker in de onderwijskunde.

Bij jongeren die voor een andere richting kiezen, krijgt het zelfvertrouwen eerst een deuk, maar dat herstelt zich na verloop van tijd en hun resultaten gaan er ook op vooruit. Bij leerlingen die kiezen om te blijven zitten, is dit andersom.

Lamote verdedigt vandaag zijn doctoraat over het onderzoek. Daarvoor volgden hij en zijn collega's gedurende negen jaar 6.411 leerlingen uit 90 Vlaamse scholen.

25/11/ 2013 Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...enblijven.dhtml

Eigen mening: Volgens mij is het inderdaad beter om een andere richting te volgen, nadat je een B-attest krijgt. Het ligt er echter aan. Weet je van jezelf dat je ervoor gewerkt hebt en dat het je niet gelukt is, dan kan je beter een andere richting gaan doen. Je gaat er meer voldoening van hebben en je gaat jezelf beter voelen. Heb je echter er niet voor gewerkt en kan je de richting wel aan, dan denk ik dat het beter is om je jaar wel over te doen. Er zijn leerlingen die de richting wel aankunnen, maar er te weinig voor doen en daarom een B-attest krijgen. Deze leerlingen kunnen beter hunjaar wel over doen, in mijn ogen. Zij kunnen in deze richting wel slagen als ze er voor werken.
Persoonlijk heb ik nooit een B-attest gehad, maar mijn zusje wel. Zij kon de richting niet aan en is afgezakt naar een andere richting. Zij voelt zich nu veel beter in haar vel en gaat met plezier naar school. Mijn zus heeft nieuwe vrienden moeten maken, maar alles is goed gekomen en haar zelfvertrouwen is inderdaad terug goed gekomen, zoals in het artikel vermeld is.
Met citaat antwoorden