![Oud](images/statusicon/post_old.gif)
23rd November 2013, 16:14
|
Registered User
|
|
|
|
Het uithoudingsvermogen van kinderen
Mijn mening loopt parallel met de mening van Marijke. Het lijkt mij vrij logisch dat de jeugd van tegenwoordig minder actief is in de zin van sport. Kinderen leren steeds vroeger omgaan met de nieuwste media. Zelfs kinderen van 4 ŕ 5 jaar spelen regelmatig op spelconsoles. Denk maar aan WII, Nintendo DS, Playstation, ... . Deze media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Ook tv en computer zijn nog steeds geliefd bij de jeugd. Vroeger, en dan spreek ik over de jaren 1950, was dit niet zo. Er waren geen digitale spelletjes, computers, spelconsoles,... . Kinderen speelden toen veel meer buiten. Wat is er gebeurd met tikkertje, verstoppertje, ... ? De kinderen van nu spelen deze spelletjes zelden. Ze houden zich liever bezig met de nieuwste elektronische snufjes. Dit zorgt er dan voor dat kinderen steeds minder en minder aan sport doen. Ze worden lui en hangen liever in de zetel dan te gaan voetballen en dergelijke. Om nu het voorbeeld 'voetballen' te behouden kan er ook gezegd worden dat deze kinderen liever naar een match kijken op tv in plaats van er zelf aan deel te nemen of naar een stadion te gaan.
Deze vlieger gaat op voor de meeste kinderen. In Europa is dit natuurlijk nog veel minder uitgesproken dan in de VS. Mede omdat kinderen in de VS nog steeds ongezonder leven dan andere kinderen. Hierbij wil ik wel een kanttekening maken. Door het artikel en door mijn reactie lijkt het alsof dit toegepast kan worden op elk kind. Dit is niet zo. Er zijn nog steeds kinderen die het wel leuk vinden om buiten te spelen en te sporten. Er zijn nog steeds kinderen ingeschreven in een sportclub. Wat we wel kunnen zien is dat dit aantal elk jaar kleiner wordt. Dit vind ik persoonlijk wel jammer. Sporten is niet alleen goed voor de fysieke gezondheid, maar ook voor de psychische gezondheid. Sporten is gezond en zorgt ook voor sociale contacten. Deze sociale contacten vind ik persoonlijk ook belangrijk. De kinderen van tegenwoordig zijn minder sociaal dan de kinderen van vroeger. Dit is ook jammer. Ik hoop dat toekomstige ouders hier rekening mee houden en hun kinderen desnoods verplichten om soms buiten te spelen. Dit is zowel goed voor het kind als voor de maatschappij.
|