De Amerikaanse geheime dienst NSA heeft Nederland tussen 1946 en 1968 afgeluisterd, net als enkele andere landen waaronder België. Dat blijkt uit een document van de Amerikaanse klokkenluider Edward Snowden, ingezien door NRC Handelsblad.
Nederland is niet op de hoogte gebracht van de afluisterpraktijken, omdat de Amerikanen vreesden dat het de relatie tussen de twee landen zou schaden. Naast Nederland zijn ook onder meer België, Duitsland en Frankrijk door de Amerikanen afgeluisterd, schrijft de Nederlandse krant.
Uit het document van Snowden blijkt niet of het afluisteren na 1968 is opgehouden. Het gaat om een recente inventarisatie van het NSA-archief vanaf 1946 tot 1968, waarin staat welke informatie openbaar gemaakt kan worden en welke niet.
Nederland was in die tijd een zogeheten ‘derde partij’ die volgens de NSA ‘unieke en waardevolle inzichten in contraterrorisme, antiproliferatie, en regionale veiligheidsproblemen’ leverde. ‘Hoewel ze misschien vermoeden dat ze targets waren voor 1968, zal hun samenwerking met de NSA waarschijnlijk afnemen als dit een publiek feit zou worden’, schrijft de NSA.
De Amerikaanse journalist Matthew Aid vermoedt dat de praktijken tot ver in de jaren negentig zijn doorgegaan.
Bron:
www.destandaard.be, Zaterdag 23 november 2013
URL:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131123_00852942
Mening:
Ik vind dat afluisteren niet mag. Het lijkt wel of de NSA landen wil controleren op bepaalde zaken. Het grootste schandaal vind ik, dat de landen er niet van op de hoogte zijn. Het afluisterschandaal was al een aantal jaar bezig in verschillende landen en niemand wist van iets. Zelfs nu hoor je dat bijvoorbeeld Merkel wordt / werd afgeluisterd. De kranten stonden er vol van. Zulke dingen zouden in de toekomst niet meer mogen voorkomen. Ik vind het dan ook normaal dat de relatie tussen de afgeluisterde landen en de NSA verzwakt is. Je vertrouwt op elkaar en dan gebeurt er zoiets. Het is logisch dat mensen schuwer gaan reageren en met veel vragen zitten.