Enkele post bekijken
Oud 22nd November 2013, 17:20
L*urens Meeus L*urens Meeus is offline
Registered User

Dehaene zet N-VA op één lijn met Vlaams Belang

Oud-premier Jean-Luc Dehaene zet in een interview met de Nederlandse krant NRC Handelsblad de N-VA op één lijn met Vlaams Belang.

NRC sprak met Dehaene naar aanleiding van de EU-begroting, de laatste grote klus van Dehaene als Europees Parlementslid. Dehaene kondigde een tijdje geleden al aan dat hij de politiek vaarwel zou zeggen op het einde van deze legislatuur. En echt jammer lijkt hij dat niet te vinden.

“Ik heb nog mogen samenwerken met Helmut Kohl en François Mitterrand, leiders voor wie Europa als noodzakelijk project vanzelfsprekend was. Vandaag is Europa de zondebok. Alles wat fout gaat is de schuld van Brussel”, aldus Dehaene.

Het probleem van Europa is volgens Dehaene dat de staatsleiders niet de durf hebben om moeilijke maatregelen die Europa neemt in hun thuisland te verdedigen. Dat zet volgens de oud-premier de deur open voor eurosceptici als Geert Wilders en Marine Le Pen. “De huidige Europese leiders maken het populisten in elk geval erg makkelijk,” zegt Dehaene.

Maar volgens Dehaene is de politiek ook fel veranderd. “Regeren is veel moeilijker dan in mijn tijd. Wij hadden meer rust. Het electoraat was minder volatiel. Nu word je als politicus permanent op de huid gezeten door tweets en sloganeske media. Daar moet je weerstand tegen bieden.”

Volgens Dehaene is de N-VA in hetzelfde bedje ziek als de anti-Europeanen. “Met de belofte het land te splitsen verkoopt de partij een illusie. Voor N-VA is de Waal het probleem, net zoals Vlaams Belang de vreemdeling als zondebok aanwijst.”

Dehaene besluit het interview door te zeggen dat N-VA en Vlaams Belang qua populistische boodschap veel gemeen hebben.

Bron: http://www.standaard.be/ 22/11/2013

Eigen Menig: Dat Dehaene zulke uitspraken doet vind ik een beetje ondermaats. Er zijn tevens grote verschillen tussen de NVA en Het Vlaams Belang. Onder meer dat Het Vlaams Belang veel radicaler is en een meer zwart/witte kijk heeft op bepaalde standpunten. Dat de NVA de schuld bij de Walen legt vind ik voor een deel aanvaardbaar onder meer door de miljoenentransfers tussen Vlaanderen en Wallonië in het verleden.
Dit wil daarmee nog niet zeggen dat ze enkel de schuld bij de Walen leggen.
Met citaat antwoorden