Enkele post bekijken
Oud 21st November 2013, 17:44
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User

In het artikel doet men zelf toch al een voorstel van wat een gepaste straf zou zijn, die een ouder aan zijn kind zou kunnen geven. Bijvoorbeeld graffiti dat op een gevel gespoten wordt, kan door de jongeren zelf opgekuist worden. Ik ga hier helemaal mee akkoord. Maar is het dan nog de taak van de ouders om te zeggen dat dat de straf is?

In plaats van een minderjarige een GAS-boete te geven zoals een volwassene, lijkt mij een werkstraf meer effect te hebben. Als ze iets op straat gooien, ruimen ze bijvoorbeeld de hele marktplaats maar op als straf. Als ze graffiti op een muur of gevel spuiten, zullen ze moeten kuisen. Als ze aan wildplassen doen, gaan ze een weekje openbare toiletten poetsen. Je kan zo makkelijk enkele voorbeelden opstellen die in elke stad kunnen gelden. Dit hoeven de ouders echt niet zelf te doen. Er zou alleen maar meer onenigheid gecreëerd worden.

Enkel als men dit in élke stad wil bestraffen, zal dit pas het gewenste effect hebben. Het systeem van 'de ene stad stelt die regels, de andere stad stelt die regels', werkt volgens mij niet. Zorg ervoor dat er duidelijke afspraken zijn die overal gelden en dan is er geen twijfel meer mogelijk over wat wel en wat niet mag. Ik ben zelf ook helemaal niet op de hoogte van wat er in mijn stad wel en niet aanvaard wordt. Dit kan echt anders. Als dat te moeilijk is, laat die GAS-boetes dan maar vallen.
Met citaat antwoorden