Enkele post bekijken
Oud 20th November 2013, 15:34
Jolien.Vissers Jolien.Vissers is offline
Registered User

Ik ben niet akkoord met Simon. De verantwoordelijkheid van deze onrust ligt niet bij de westerse mogendheden. De westerse mogendheden hebben geholpen om een dictator af te zetten, niet door een invasie zoals in Irak, maar door heel doelbewust alleen maar het luchtaanvallen. De verantwoordelijkheid van het land lag daarna in handen van de burgers. Hadden de westerse mogendheden zich na de val van Khadafi nog nadrukkelijk aanwezig waren geweest, zouden ze zijn beschuldigd van een invasie of van het profiteren van een zwakke natie. De onrusten komen voort uit jaren van ongelijkheid van tijdens het dictatoriaal regime en een machtsvacuüm na de val van de dictator. Sommige milities eisen een speciale behandeling omdat hun thuisgebieden zwaar werden belegerd tijdens de burgeroorlog. Je kan niet verwachten dat deze mannen die zo veel van hun vrienden en familieleden hebben verloren, dat ze zomaar hun priveleges opgeven aan een nieuwe regering. Ik denk dat deze onrusten nog zullen voortduren en dat Libië nog veel tijd nodig zal hebben om haar wonden te laten helen. De bevolking die nu verdeeld is in verschillende milities, moet één worden onder een nieuwe regering. Dit is volgens mij niet iets wat westerse mogendheden kunnen bereiken. Zij kunnen enkel, via de VN, controleren of de mensenrechten van iedereen in het land gerespecteerd worden.
Met citaat antwoorden