‘De treinen zullen pas vanaf 2015 stipter zijn’
De treinen zullen pas vanaf 2015 stipter gaan rijden. Dat zegt afscheidnemend NMBS-topman Marc Descheemaecker in een afscheidsgesprek met De Standaard.
Descheemaecker heeft het Belgische spoorweg-bedrijf acht jaar geleid. Het waren evenveel moeilijke jaren. Hij dreigt de geschiedenis in te gaan als de man die er niet in slaagde om de treinen op tijd te laten rijden.
Voor NMBS-topman Marc Descheemaecker is de maat vol als hij tijdens het gesprek nog maar eens moet uitleggen hoe het komt dat de treinen niet op tijd kunnen rijden. Hij springt recht en posteert zich op een vensterbank in de hoek van de vergaderruimte. Om dan te wijzen op een reclamebordje van de Franse Spoorwegen SNCF dat toevallig aan zijn voeten staat. Met als fiere slogan: ‘Cela peut surprendre. Mais 89 % de nos trains sont ŕ l’heure.’
‘Stel je voor dat hier zou staan: de NMBS, 89 procent van onze treinen zijn op tijd. Ze zouden mij ophangen op de Grote Markt in Brussel. Dat toont nog maar eens hoe relatief dat allemaal is. Maar versta me niet verkeerd, de stiptheid moet beter.’
Volgens Descheemaecker hebben de media er mee voor gezorgd dat hij geschiedenis ingaat als de de NMBS-baas die de treinen niet stipter kon laten rijden.
‘Er is in de media een hoop nonsens geschreven. Altijd gebaseerd op bronnen die lekken organiseerden. Ik kan alleen maar zeggen dat ikzelf altijd heb klaargestaan om in de bres te springen. Me achter woordvoerders verschuilen, heb ik nooit gedaan. En dat wordt binnen de NMBS enorm gewaardeerd. Zij zijn mij dankbaar dat ik de NMBS altijd verdedigd heb, ook in slechte tijden. Weet je, uit een imago-onderzoek uit 2008 blijkt dat de NMBS bij personeel en intensieve gebruikers een goed imago heeft. Bij de minder intensieve gebruikers is dat al veel minder. Maar we scoorden het slechtst bij de stakeholders, zoals vakbonden, politici en media.’
Dat neemt toch niet weg dat de stiptheid met 85,3 procent in september opnieuw dramatisch was?
‘Ik ontken niet dat dit een zeer groot probleem is. Vergeet niet dat de NMBS met 8.000 mensen minder personeel nu de helft meer reizigers vervoert dan bij mijn aantreden. Maar die stiptheid zal pas vanaf maart 2015 gevoelig verbeteren, nadat het nieuwe transportplan een paar maanden in werking is getreden. Dat had al 2014 kunnen zijn, maar de vorige voogdijminister, Paul Magnette, vond het niet wijs om dat te laten samenvallen met de nieuwe structuur voor de NMBS-groep. Die nieuwe structuur is trouwens een tweede reden waarom ik ervan overtuigd ben dat het beter zal gaan. Die is nog niet helemaal optimaal, maar goed. Vooral belangrijk is dat de NMBS en Infrabel eindelijk hun eigen personeelsbeleid kunnen voeren. Bovendien is ons investeringsplan volledig uitgevoerd en zijn we nu toe aan de levering van heel wat nieuw treinmateriaal. Met drie miljard investeringen hebben we het meest ambitieuze investeringsplan ooit uit de geschiedenis van de NMBS gerealiseerd.’
Uw opvolger gaat dus de vruchten plukken van uw werk?
‘Er is nog wel wat werk, maar er is ook al een hele weg afgelegd. De NMBS is als onderneming helemaal niet in zo’n slechte toestand, maar dat staat zwaar in de schaduw door het gebrek aan stiptheid. Het geroep om de vertragingen is vaak terecht, maar alle voorwaarden zijn nu vervuld om de treinen stipter te laten rijden.’
Bron: De standaard 9/11/2013 (6u20)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131108_00831132
Mening:
Ik vind niet ze hem mogen benoemen als man die de trainen niet stipt kon laten rijden. Wie zegt dat zijn opvolger dit gaat kunnen? Voor hetzelfde geld wordt het nog erger. Ze mogen niet op voorhand al zo'n uitspraken in de krant zetten want dan heeft iedereen al een vooroordeel.
In het artikel kan je lezen dat hij ook mee aan het nieuwe transportplan heeft meegewerkt dus het is niet dat hij er niets heeft aan willen doen.
De opvolger kan 'gewoon' de plannen uitvoeren. Wanneer het plan lukt gaat de opvolger als een goede baas worden gezien maar in principe heeft Marc Descheemaecker ook mee aan het plan gewerkt.