6th November 2013, 15:17
|
Registered User
|
|
|
|
Enerzijds ben ik het eens met deze euthanasiewet, maar anderzijds trek ik het ook in twijfel.
Het is inderdaad zo dat minderjarigen ook psychisch lijden en hiervan kunnen verlost worden door euthanasie uit te voeren. Niet enkel volwassenen ondervinden heel wat motorische en sociaal-emotionele problemen, maar ook kinderen.
Toch is er een keerzijde aan en trek ik het in twijfel. Er zijn verwarde tieners die de knoop sneller doorhakken dan anderen zonder er voldoende over na te denken. Bovendien zijn er nog meningsverschillen of het akkoord van de ouders vereist is. Dit stel ik net zoals De Gucht in vraag. Welke arts wil nu euthanasie op een minderjarige uitvoeren tegen de wil van de ouders ?
En als men deze gaat doortrekken naar minderjarigen, gaan de bejaarden zich dan niet benadeeld voelen? Bejaarden hebben dit recht ook niet om zelf te beslissen over hun levenseinde omdat ze bijvoorbeeld misschien dement zijn. Maar de vraag is dan echter : "Waarom mogen minderjarigen dit wel?" Ik denk persoonlijk dat hier de voor - en nadelen nog eens gewikt en gewogen moeten worden. Want er zijn nog heel wat kanttekeningen aan.
|