3rd November 2013, 16:37
|
Registered User
|
|
|
|
"Fukushima is wellicht voorgoed onbewoonbaar"
De voormalige bewoners van Fukushima kunnen waarschijnlijk nooit terugkeren naar hun woonplaats. De kernramp in 2011 heeft voor zoveel radioactiviteit gezorgd dat het besmette gebied mogelijk voorgoed onbewoonbaar zal blijven. Dat heeft de secretaris-generaal van de Japanse liberaal-democratische partij Shigeru Ishiba gezegd in de Japanse krant Asahi.
"Er zal een moment komen waarop we moeten vertellen: 'U kunt hier nooit meer wonen, maar u ontvangt daarvoor compensatie'", aldus Ishiba.
Zijn uitspraken zijn opmerkelijk, aangezien de regering de hoop bij Japanners levend houdt dat zij vroeg of laat naar het gebied kunnen terugkeren.
De kerncentrale van Fukushima raakte door de aardbeving en daaropvolgende tsunami van maart 2011 vernield. Het opruimen van de centrale zal naar schatting nog tientallen jaren duren. De volgende stap in de opruiming is het bergen van de gebruikte splijtstofstaven, een heel risicovolle onderneming zonder voorgaande.
Bron: De Morgen - http://www.demorgen.be/dm/nl/6779/K...ewoonbaar.dhtml
Mening: De ramp in Fukushima heeft grote gevolgen en niet alleen voor Japan. Ik vind het zeer erg dat de bewoners daar niet meer kunnen gaan wonen. Het schudt onze westerse wereld ook wel wakker, want nu weten we dat o.a. Doel eigenlijk ook een gevaar zou kunnen zijn. Ik denk dat niemand bereid is om zomaar onze woonplaats op te geven. Daarom vind ik dat we dit nieuws niet zomaar mogen overslaan. Het is tevens een aanzet om over te schakelen naar groene en veilig aanmaakbare energie.
|