Enkele post bekijken
Oud 2nd November 2013, 11:46
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User

Solidariteit is niet hetzelfde als bevoorrechting. Natuurlijk mogen de Walen niet achterover leunen en zichzelf geruststellen met het gedacht "dat de Vlamingen toch betalen" hoewel ik nog nooit een Waal zoiets heb horen zeggen. In verschillende Europese landen dragen rijkere regio's mee bij tot het welzijn van de andere regio. Kijk ook naar de staatssteunen aan Ierland, Portugal, Griekenland, ... Ook dat is solidariteit. In goede en slechte tijden!

Wat betreft de flitspalen is dit een kwestie van beleid en geen voortrekkerij. Vlaanderen plaatst veel flitspalen, Wallonië plaatst er weinig: de bevoegdheden zijn daarvoor verdeeld naar de deelstaten, men kan dat zelf toepassen. Dat de prioriteiten dus ergens anders liggen en er een beleid op maat wordt gevoerd, is naar mijn mening dan ook een zaak die je moet aanvaarden als je wil dat bevoegdheden verdeeld en ingevuld worden op ieders niveau.

Wat betreft de financiële stabiliteit is zeker ook de verdienste van de deelstaten. Als er 540 dagen geen federale regering was, konden de deelstaten wél verder werken. Maakte dat de federale regering overbodig, neen absoluut niet. Maar de Vlaamse regering kon wel verder werken. De formatie had in 2011 niet veel langer moeten duren. Herinner u de torenhoge rente, de negatieve outlook die we van kredietbeoordelaars kregen, ... Toen het regeerakkoord gesloten werd, zakte de rente en steeg de internationale geloofwaardigheid in ons land. Dat is de verdienste van de federale partijen. Als het goed gaat in België, gaat het ook goed in Vlaanderen!

Om mijn punt nog eens te maken: ik denk dat het belangrijk is dat de Zesde Staatshervorming nu eerst in zijn plooien valt. Is dit de laatste hervorming? Dat wil ik niet gezegd hebben. Maar we kunnen nu de effecten van de Zesde Staatshervorming nog niet voelen, waarom zouden we in godsnaam al met een Zevende beginnen?