Enkele post bekijken
  #2  
Oud 1st November 2013, 13:11
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
VDAB wil jongeren die schoolmoe zijn helpen

Ik denk zeker dat dit initiatief een goed initiatief is! Het biedt jongeren een soort van tweede kans om er toch iets van te kunnen maken. Vaak voelen ze zich al 'afgeschreven' omdat ze toch geen diploma hebben en voor deze jongeren moeten er nieuwe mogelijkheden worden aangeboden. Ik weet niet of je hier alle jongeren mee gaat bereiken, want ik denk niet dat iedereen dan al klaar is om te gaan werken. Ik denk dat leerlingen dan vooral de keuze gaan krijgen tussen metser, elektricien..., dus eerder handarbeid terwijl er zeker ook leerlingen gaan bijzitten die het verstand wel hebben om bijvoorbeeld te gaan verder studeren, maar er even geen zin meer in hebben. Zij gaan zich ook niet aangesproken voelen om zo'n soort van job te doen. Dit zal waarschijnlijk wel een kleinere procent zijn dan diegene die schoolmoe zijn in het BSO en wel iets hebben aan de opleidingen van de VDAB.

Ik vind het ook heel positief dat ze al stage willen aanbieden in het secundair. Ik denk dat dat voor leerlingen veel duidelijkheid kan scheppen over wat ze later willen doen of wat ze net niet willen doen. Nu kiezen leerlingen wel voor een bepaald beroep, maar ze weten vaak niet exact wat het dan in realiteit gaat voorstellen. Ik hoop dat dit niet enkel is voor het TSO en BSO, want ik denk dat leerlingen van het ASO zoiets ook kunnen gebruiken. Zij hebben een algemene opleiding gekregen en hebben nadien erg veel keuze, als ze dan de kans krijgen om er een dag eens van te proeven, ga ze misschien nog zekerder zijn van hun keuze of de keuze toch nog eens bekijken. Zo kunnen we misschien ook voorkomen dat leerlingen in de verkeerde richting beginnen en na een paar maanden al switchen!
Met citaat antwoorden