Bron: Standaard.be
De sociale netwerksite Facebook kan op basis van uw vriendennetwerk achterhalen wie uw partner is en kan zelfs voorspellen hoe sterk uw relatie is en of die al dan niet zal standhouden.
Computerwetenschapper Jon Kleinberg en it-ingenieur bij Facebook Lars Backstrom onderzochten twee jaar lang de onderlinge relaties van 1,3 miljoen gebruikers die op de sociale netwerksite aangaven wie hun partner was. Elke onderzochte gebruiker (minstens 20 jaar oud) had tussen de vijftig en de tweeduizend vrienden. Dat leverde een gigantische (anonieme) dataset op.
Spreiding
Uit de
studie blijkt dat het aantal gemeenschappelijke vrienden zo goed als niets zegt over de duurzaamheid van een relatie. De vraag hoe goed de vrienden van de gemeenschappelijke vrienden elkaar kennen, wat ze in de studie met de term ‘spreiding’ (dispersion) aanduiden, vormt wel een goede indicator voor een relatiestatus.
Hoe minder connecties tussen vrienden van gemeenschappelijke vrienden, hoe hoger de spreiding. En hoe hoger de spreiding, hoe beter de relatie zou zitten.
Het algoritme duidde in 60 procent van de gevallen correct aan wie de partner was. Interessant wordt het als het algoritme niet werkte. Dat bleek dan een indicator dat de relatie in de problemen komt. Koppels met een lagere spreiding hadden 50 procent meer kans om binnen de twee maanden uit elkaar te gaan dan koppels met een hogere spreiding.
Blik verruimen
Vaak zijn relaties die goed zitten diegene waarbij onze partner ons nieuwe mensen leert kennen en onze blik leert verruimen. ‘Het is leuk dat de dit met data kunnen onderbouwen’, aldus Kleinberg aan The New York Times.
En uiteraard is het onderzoek nuttig voor Facebook. Zo kan het zijn gebruikers elke dag opnieuw steeds meer gepersonaliseerde informatie (en reclame) aanbieden in het nieuwsoverzicht.
Mening: Ik denk dat dit een angstaanjagend artikel is, net nu er in deze tijden zoveel ophef ontstaat over de NSA die gegevens verzamelt van mensen en deze mogelijk gebruikt, beseffen we niet hoeveel info we van onszelf cadeau geven.
Het is al langer geweten dat we slordig zijn met onze gegevens op het internet, en dat bedrijven hier maar wat graag gebruik van maken (
artikel 1 ;
Artikel 2 ) maar dat men op basis van onze gegevens al ons privéleven kan beoordelen lijkt me toch ver gaan.
Voorzichtig zijn met wat we op het net plaatsen lijkt me dus aangeraden.