Enkele post bekijken
  #1  
Oud 29th October 2013, 01:22
L*en.Daems L*en.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Geel
Posts: 28
GO! wil meer aandacht voor diversiteit in lerarenopleiding

GO! wil meer aandacht voor diversiteit in lerarenopleiding

Interculturaliteit moet een plaats krijgen binnen alle vakken van de lerarenopleiding. Dat zeggen het Minderhedenforum en het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!), naar aanleiding van een studie, waar de ochtendkrant van De Standaard vandaag over berichtte. Daaruit blijkt dat vooroordelen de schoolcarričre van leerlingen met een migratieachtergrond belemmeren.

‘Sommige opleidingen besteden er nauwelijks aandacht aan, anderen stoppen het in een apart vak’, zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum. ‘Wij willen een geďntegreerde aanpak: in elk vak moeten leerkrachten in spe weten dat ze voor een diverse klas zullen staan.’

Woordvoerster van het GO! Sarina Simenon treedt het Minderhedenforum bij. Er moet volgens haar meer aandacht komen voor diversiteit en interculturaliteit in de lerarenopleiding. Ze voegde er aan toe dat er GO! wel al pedagogische begeleiding en nascholing geeft aan leerkrachten over omgaan met diversiteit in de klas.

Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen, waarover deze krant vandaag berichtte, blijkt dat veel kinderen van Turkse en Marokkaanse origine zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd voelen. De studie, bij meer dan 11.000 scholieren, waarschuwt dat ze zich daardoor minder aantrekken van school, hoewel ze aanvankelijk meer gemotiveerd zijn dan autochtonen.

Definitie van diversiteit ontbreekt

'Er lopen al projecten', laat Söhret Yildirim van het ENW weten.'We moeten in de eerste plaats die bestaande projecten opvolgen en monitoren. Momenteel is er veel te weinig structurele opvolging van lopende initiatieven omtrent interculturaliteit en diversiteit', aldus Yildirim. 'Het probleem voor de lerarenopleidingen is dat een definitie van diversiteit ontbreekt.'

Bron: De Standaard
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131028_00813216
Datum: 28-10-2013

Mening: Ik vind het positief dat ze meer aandacht willen geven aan diversiteit en interculturaliteit in de lerarenopleiding. Het is inderdaad niet gemakkelijk als leerkracht als je in een diverse klas komt en je bent hier niet op voorbereid. Daarom is het goed om de interculturaliteit een plaats te geven binnen de vakken van de lerarenopleiding. Alleen zou ik het niet in elk vak integreren. Dat wordt een beetje te veel van het goede. Het is een heel belangrijk aspect maar als je binnen elk vak rond diversiteit moet gaan werken, kruipt daar heel veel tijd in. Tijd die we misschien zelfs niet hebben. Ik zou het dus bij enkele vakken houden, zo zijn de toekomstige leerkrachten toch voorbereid op de diversiteit in een klas. Het kan de leerlingen ook alleen maar ten goede komen als de leerkrachten er nog beter mee leren omgaan want blijkbaar voelen sommige allochtone kinderen zich niet gerespecteerd in de klas. Dit is toch echt wel een probleem want zo worden die kinderen niet gemotiveerd. We moeten er dus zeker aan werken want het is essentieel dat ieder individu zich goed voelt in de klas-en schoolomgeving.
Met citaat antwoorden