28th October 2013, 08:55
|
Registered User
|
|
|
|
Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren
Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren
Vooroordelen hindernis voor allochtone scholieren Foto: rr
Veel leerlingen van Turkse en Marokkaanse origine voelen zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd. Een studie bij meer dan 11.000 scholieren waarschuwt dat ze zich daardoor minder aantrekken van school.
Heel wat leerkrachten vinden dat een omgeving waar geen Nederlands wordt gesproken, leerlingen niet motiveert om zich in te zetten. Dat blijkt uit diepte-interviews uit een studie van de Universiteit Antwerpen.
Uit die studie blijkt evenwel dat kinderen met een migratieachtergrond wel erg gemotiveerd zijn om een diploma te halen, maar dat stereotiepe beelden het hen moeilijk maken.
Voor hun studie lieten onderzoekers van de UA leerlingen uit de tweede graad in Gent, Genk en Antwerpen vragenlijsten invullen over hoe goed ze zich op school voelen, hun ambities en hun prestaties. Daarnaast voerden ze diepte-interviews met 110 leerlingen, een zestigtal leerkrachten en directeurs, en vijftig ouders. Vier onderzoeksgroepen van de universiteiten in Gent, Leuven en Antwerpen werken samen aan dat grootschalig onderzoeksproject, het grootste tot dusver.
Twee op drie kinderen met Turkse of Marokkaanse roots (67 procent) gaan akkoord met de stelling 'het is belangrijk voor mijn toekomstige carrière dat ik het goed doe op school'. Uit de bevraging konden de onderzoekers afleiden hoe dat samengaat met de erg grote motivatie voor school. Juist kinderen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zeggen zich minder thuis te voelen op school en meer gestigmatiseerd.
Bron: De Standaard, maandag 2013/10/28
Mening
Waarom gebeurt zoiets als dit nu feitelijk? Wel, ik denk dat het ligt aan het horn - effect. Hiermee bedoel ik dat wanneer de jongere de Nederlandse taal niet goed beheerst dat we de allochtone jongeren helemaal als slecht gaan zien. Ik denk dat wanneer wij, als leerkrachten, aan de slag kunnen dat het belangrijk is om niet al te veel vooroordelen te hebben over allochtone jongeren. Ikzelf vind het zeer belangrijk dat naast de taal ook goed studeren, zodat ze goede studenten zijn. Zoals in dit artikel staat vermeld willen deze jongeren ook studeren en begrijpen ze duidelijk dat dit invloed gaat hebben op hun toekomst, wanneer ze goed studeren.
|