27th October 2013, 18:35
|
Registered User
|
|
|
|
Hier ben ik het niet mee eens. Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er veel mensen niet weten op wie ze zouden stemmen en hoe dat, wanneer je die mensen wegneemt, een goede afspiegeling zou zijn van wat het grootste deel van de bevolking wil?
Uiteraard erger ik mij ook aan mensen die niet weten op wie ze stemmen of zomaar een naam kiezen. In een samenleving zijn er een aantal plichten, dingen waar je je aan te houden hebt. Ook schoolplicht is iets waar je je aan te houden hebt. Wat doet men met mensen die schoolmoe zijn? Men gaat een systeem bedenken dat deze mensen niet uit de boot vallen en toch nog mee kunnen participeren in het onderwijs. Wel, het is dan de taak van de politici om hun boodschap op die manier over te brengen om ook dat deel van de bevolking te bereiken dat zich zou distantiëren van de politiek. Stemplicht is ook, volgens mij, opzoekplicht = jezelf verdiepen in partijen om zo een gefundeerde keuze te maken. Het is daar waar het schoentje knelt: sommige mensen vertikken het om de democratie, waar jarenlang ZO hevig voor gevochten is, actief te beleven en een gefundeerde en geďnformeerde stem uit te brengen. Met andere woorden: het zou veel beter zijn dat mensen wél iets leren van politieke kwesties! En daar heeft het onderwijs, de media, ... een zeer grote rol in te spelen.
Als de stemplicht wordt afgeschaft, zie je automatisch het aantal kiezers dalen. Ik vind dat geen goede afspiegeling van wat de bevolking wil.