25th October 2013, 12:34
|
Registered User
|
|
|
|
Ik heb de reportage ook gezien. De omstandigheden in de fabrieken ginder zijn echt schrijnend. Van veiligheid is er in de meeste fabrieken geen sprake. In alle fabrieken werken kinderen, terwijl aan de ingang een bord 'verboden te werken onder 18 hangt'. De fabrieken zijn op papier allemaal in orde omdat de papieren van de kinderen vervalst worden en er wordt met zoveel onderaannemers gewerkt, dat het moeilijk wordt om na te gaan of merken die claimen de mensenrechten niet te schenden dit ook effectief niet doen.
In Vlaanderen houden de meeste mensen bij het kopen van kleren geen rekening met de omstandigheden waarin ze gemaakt werden, ikzelf ook niet, maar voor het zien van deze reportage was ik mij er ook niet van berust dat de situatie zo ernstig is. Men stelt de Vlamingen ook de vraag of ze bereid zijn om meer te betalen voor kleren die in betere omstandigheden gemaakt worden, de meeste mensen antwoorden 'ja, als we betere informatie krijgen'. Hier kan ik mezelf in vinden. Nu zijn er ook merken die beweren dat ze de mensenrechten niet schenden. Maar zoals ik hierboven al vermeldde; er is zoveel bedrog en er zijn zoveel tussenpersonen dat het voor de consument te moeilijk is om te achterhalen of je effectief extra betaalt voor betere omstandigheden of dat het gaat om een publiciteitsstunt om zo de zakken van de bedrijfsleiders nog meer te vullen.
Dat er minderjarige in de fabrieken werken is ook nog een moeilijke kwestie. De kinderen zouden eigenlijk de kans moeten krijgen om te studeren, maar als ze niet gaan werken komt er niet genoeg geld binnen bij de gezinnen om te kunnen overleven. De kinderen zomaar uit de fabrieken verbannen, zonder extra maatregelen, is dus zeker ook geen oplossing.
|