23rd October 2013, 03:23
|
|
Administrator
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
"Nederland moet helemaal stoppen met het sinterklaasfeest." Dat zegt professor Verene Shepherd, hoofd van de werkgroep van de Verenigde Naties die onderzoek doet naar Zwarte Piet.
|
Ik heb begrepen dat betreffende mevrouw zelf een donkere huidskleur heeft en van Jamaïcaanse afkomst is... maar dat kan toch niet de reden zijn om in het kader van de V.N. nota bene(!!) met dergelijke voorbarige en 'piet-luttige' conclusies (na welke onderzoek overigens?) op de proppen te komen? Ofte: wie van ons heeft nog maar het idee gehad om achter de figuur van zwartepiet racistische malversaties te gaan zoeken??! Of, zoals Charlotte het formuleert:
Citaat:
Orgineel gepost door c*arlotte.meeus
Ik denk persoonlijk ook dat niemand hem aanziet als een kleurling of een slaaf.
|
Laat staan dat er nog verdere onnozelheden aan gekoppeld zouden kunnen worden in de zin van:
Citaat:
Orgineel gepost door c*dric.willemsen
En wat is er mis met één Sinterklaas, waarom moeten jullie er twee hebben", vraagt Shepherd zich af, waarbij ze doelt op de kerstman.
|
Dit bewijst al wel helemaal dat de dame in kwestie geen sikkepit begrepen heeft van ons cultuurgegeven rond Sinterklaas! Daarbij was het overigens niet de Sint maar wel zwartepiet die de blanke kindjes in illo tempore 'kletsepoep'/billenkoek ("...wie stout is, de roe") gaf...
Maar als je natuurlijk vanuit zo'n eminent-hoge functie dergelijke aantijgingen prematuur wereldkundig gaat maken, dan lijkt me dit een klassiek voorbeeld van een 'self-fulfilling prophecy'.
Jammer dat mensen op zo'n positie niet sneller zélf inzien dat ze hiermee de V.N. als hoogst-respectabel orgaan ongelooflijk veel imagoschade kunnen/zullen bezorgen...
Of, toegepast op 'hier-ten-lande': je kan natuurlijk nog altijd een verbod uitvaardigen op het gebruik van de term 'allochtoon', om vervolgens de borst nat te kunnen maken vanwege het feit dat je de discriminatie in je stad (Gent) een halt hebt kunnen toeroepen...