Het hele sinterklaasfeest afschaffen brengt ons geen stap verder in de strijd tegen racisme
DM COLUMN Saskia de Coster is de auteur van onder andere 'Wij en ik'. Elke maandag leest u haar column in M, in De Morgen.
Zwarte sint en witte pieten. Of waarom niet Sintin met haar Pieteressen? Degenen die vinden dat zoiets absoluut niet mag, zijn misschien eerder traditionalisten dan racisten
Stel dat Zwarte Piet witte piet was. Hoe raar zou dat zijn? En hoe problematisch?
De Sint en zijn pieten komen veel te vroeg tegenwoordig dus ook de discussies errond. In Nederland is er bijna een burgeroorlog losgebroken over de vraag of Zwarte Piet nog wel mag meelopen met de Sint omdat hij zou verwijzen naar koloniale, racistische tijden en op die manier de gekleurde medemens voor het hoofd stoot.
In zo'n discussie heb je vele stemmen. Er is de groep slimmeriken die historisch navlooit waar die zwarte piet nu eigenlijk vandaan komt. Hij blijkt, samen met de Sint, eerder roots in de Germaanse legendes te hebben dan dat hij een karikatuur van een zwarte mens zou zijn. "So what, wat zijn we met dat historisch argument?", zeggen de tegenstanders. Punt is dat zwarte mensen zich gekwetst voelen door dat toneeltje waar de Zwarte Piet als slaaf naast het paard van de grote blanke man mag meesjokken. Sommige zwarten zien het probleem niet, anderen verwijten hen dan weer een gebrek aan bewustzijn.
Hedendaags en trendy kun je de Sint bezwaarlijk noemen, de commerce rond zijn feest dan weer wel. De heilige travestiet-met-kleed-en-mijter die in vervlogen tijden een bisschop was, is een anachronisme van jewelste. Daar kunnen we tegen omdat hij allang geëvolueerd is naar een figuur van de verbeelding, net zoals Zwarte Piet. Voor mij als kind was het zo vanzelfsprekend dat Zwarte Piet zwart was dat ik er als blank Europees kind niet bij stilstond of die nu aan hun zwarte kleur kwamen door een kurk te verhitten of door het huidpigment van zijn mama en papa. Die Zwarte Pieten waren gewoon voorbehouden voor het sinterklaasfeest. Zij waren de lolbroeken die Nic-Nacs uitdeelden en helaas ook mandarijnen, de Sint was een norse baardman die onder zijn mijter waarschijnlijk kaal was en wiens lange kleed niet altijd even proper was.
De verhitte discussie is symptomatisch en wijst op een overgevoeligheid aan verschillende kanten die mooi op een kinderfeest kan worden geprojecteerd om zo frustraties te luchten. De heilige verontwaardiging van sommigen komt bijna verdacht over. Alsof zij echt vurig hopen dat Zwarte Piet een zwarte mens is. In hun overijver om racisme op te sporen en te bestrijden doen ze wat denken aan de puriteinen van het Centrum voor Gelijke Kansen dat gaat onderzoeken of Gaia racistisch bezig is wanneer het een schaap laat vertellen hoe het naar de slachtbank wordt geleid omdat het hen doet denken aan de joden die naar de gaskamer worden gebracht. Je moet er maar op komen. Overseksten zien in een lantaarnpaal ook een gigantische erectie, maar ligt dat aan die lantaarnpaal?
Het hele sinterklaasfeest is natuurlijk één grote leugen. Je kan verbeelding ook als een vorm van kindermishandeling zien. De hele poppenkast afschaffen brengt ons geen stap verder in de strijd tegen racisme. Anderzijds: de maatschappij verandert en de verbeelding verandert mee. Test voor de hardliners in deze discussie: Draai de rollen dan gewoon om. Zwarte sint en witte pieten. Of waarom niet Sintin met haar Pieteressen? Of blauwe pieten in co-partnership met de politie en de Smurfen. Degenen die vinden dat zoiets absoluut niet mag, zijn misschien eerder traditionalisten dan racisten.
Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/O...n-racisme.dhtml
Mening:
Ik weet niet exact hoe lang men in onze landen het Sinterklaasfeest al viert, maar dit is toch al wel een geruime tijd... Het is bedoeld om een kind een plezier te doen, te verwennen met cadeautjes omdat hij braaf geweest is, zijn verbeelding laten spreken, de goedheid van de mens te laten zien, ... Wat vertel je aan een kind dat braaf is geweest en al kennis heeft gemaakt met de Sint, dat deze ineens niet meer "bestaat"? Dat "de goede heilige man" niet meer zal langskomen omdat anderen hier een probleem mee hadden? Laat het toch voor wat het is!
Daarom ben ik ook volledig eens met deze column.