Enkele post bekijken
  #4  
Oud 16th October 2013, 23:03
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Ik vind het een zeer vreemd voorstel en stel mij hier dan ook heel wat vragen bij. Eerst en vooral vraag ik mij af of er effectief wel minder leerlingen zullen zijn die vroegtijdig het schoolleven zullen verlaten. Ik kan dit mij ergens wel voorstellen aangezien het erg 'deprimerend' is om van richting te moeten veranderen of je jaar opnieuw te moeten doen. Dit kan zeer ontmoedigend zijn en kan lijden tot jongeren die schoolmoe zijn. Aan de andere kant zal dit toch ook heel wat 'nonchalante' jongeren teweegbrengen. Als je bijvoorbeeld een examen echt niet ziet zitten doordat je tijdens de lessen te weinig opgelet hebt en bepaalde leerstof niet begrijpt, zullen er volgens mij heel wat jongeren zijn die hun voeten eraan gaan vegen en met de gedachte zitten dat ze, ondanks een buis op het examen, toch gewoon kunnen overgaan naar het volgende jaar. Ik denk echt dat dit een averechts effect gaat creëren.
Ook stel ik mij de vraag of dit allemaal wel georganiseerd kan worden? Stel dat een leerling niet geslaagd is voor wiskunde en toch naar het volgende jaar mag overschakelen. Krijgt hij dan gewoon de wiskunde die de anderen zullen krijgen? Deze wiskunde is toch verder gebouwd op die van het vorige jaar?
Het lijkt mij dus praktisch gewoon niet haalbaar en ik ben er nogal van overtuigd dat de leerlingen veel nonchalanter zullen zijn. Het is dus zeker en vast nodig om hier nog eens heel goed over na te denken en de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Met citaat antwoorden