Ik moet toegeven dat ik zelf ook niet zo'n fan ben van de giscorrectie. Het is inderdaad zo dat bij enige twijfel, de leerling of student in kwestie toch liever niets invult. De vragen zijn vaak zo opgesteld dat je bij (bijna) elke vraag begint te twijfelen.
Voor leerlingen die niet zo zeker zijn van zichzelf, is dit zeker geen goede zet. Deze leerlingen gaan door giscorrectie nog meer twijfelen aan zichzelf en denken dan misschien dat ze niet goed gestudeerd hebben ,terwijl dit (meestal) toch wel zo is.
Vragen met giscorrectie zijn in het algemeen gewoon zo opgesteld dat er twijfel kan zijn, maar eigenlijk kan dit ook nog wel iets positiefs met zich meebrengen.
Wanneer we weten dat er een toets of examen volgt met giscorrectie gaan de leerlingen misschien op een heel andere manier de leerstof benaderen. Ze gaan dan misschien kritischer om met lesinhoud.
Bovendien bestaat het echte leven ook uit keuzes. Je kan je keuze niet altijd uitstellen, want 'het leven is aan de durvers' zegt men vaak. Punten verliezen is inderdaad niet leuk, maar misschien focussen sommige leerlingen zich te hard op de vraag en durven ze daarom misschien niets meer aanduiden. Ze hebben op voorhand al bang om het foute aan te duiden, omdat ze toch niet zo 100% zeker zijn. Wel, laat het een troost zijn, in het echte leven kan je ook nooit 100% zeker zijn van iets.