Bron:
www.trends.be
Datum: 16 oktober 2013
Vrachtwagenbouwer Volvo Trucks gaat miljoenen investeren in zijn Gentse vestiging om er de belangrijkste fabriek voor het zware kaliber te maken. De productie van middelgrote vrachtwagens verhuist naar het Franse Blainville. Dat meldt Volvo Group.
Volvo Group maakte woensdag een plan bekend dat de productie van vrachtwagens efficiënter en competitiever moet maken. Dat plan bestaat uit een drieluik: er verhuist een productielijn van Umeĺ naar Göteborg, in de hoofdfafriek in Göteborg gaat een van de twee productielijnen voor zware trucks dicht, en de productie van middelgrote vrachtwagens verhuist van Gent naar de Franse vestiging Blainville.
Doordat één lijn voor de assemblage van zware vrachtwagens in Gôteborg sluit, krijgt de Gentse vestiging er capaciteit bij om het volledige gamma zware vrachtwagens en cabines van Volvo Trucks te kunnen maken. "Er zullen een aantal aanpassingen gebeuren, waarvoor zwaar geďnvesteerd wordt", verduidelijkt woordvoerster Vera Bostijn.
Een precies bedrag wordt niet genoemd, al ligt de som hoger dan in 1997, 'toen meer dan 1 miljard Belgische frank (+/- 25 miljoen euro) geďnvesteerd werd.'
Wat de gevolgen voor de werknemers in de Gentse vestiging zullen zijn, is op dit moment onduidelijk. Overleg met de vakbonden volgt later. In de Gentse fabriek zijn momenteel ongeveer 2.500 werknemers aan de slag. Een 200-tal van die werknemers werkt aan de middelgrote vrachtwagens, waarvan de productie naar Frankrijk verhuist.
Eind april heerste er in de Gentse vestiging onrust, nadat Volvo in zijn kwartaalverslag had laten uitschijnen een van de twee lijnen (Gent en Blainville) waar middelzware vrachtwagens gemaakt worden te willen sluiten.
Volvo Trucks maakt deel uit van de Zweedse Volvo Group, maar staat los van de Volvo Car Corporation. De productie van de Volvo-personenwagens kwam in 1999 in handen van Ford. De Amerikaanse autobouwer verkocht Volvo Cars in 2010 aan de Chinese sectorgenoot Geely. (Belga/BO)
Mening:
De automarkt heeft de laatste jaren al veel zwarte momenten gekend. Ook de Belgische vestigingen bleven niet gespaard. Volvo probeert door differentiatie hun marktaandeel te vergroten. Ik denk dat de verandering voor Gent (van middelgrote naar zware trucks) niet per se negatief moet zijn, geen jobs moet kosten. Volgens mij kan je de huidige werknemers vrij eenvoudig, mits enkele bijscholingen, inschakelen in het productieproces van de zware trucks. Misschien zorgt dit nog wel voor nieuwe jobs. Dit kunnen we zeker aanmoedigen.