Wie in het middelbaar zakt, kan toch overgaan en een of meerdere vakken opnieuw doen. Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) wil de mogelijkheid van deze zogeheten ‘flexibele leerweg’ beter bekendmaken om zo het vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen. Dat schrijft De Tijd.
Meer dan 10 procent van de jongeren stapt uit het onderwijs zonder diploma. De Vlaamse overheid, de onderwijskoepels en de sociale partners zetten de aanval in op dat vroegtijdige schoolverlaten. Ze hebben een actieplan uitgewerkt om tegen 2020 het aantal schoolverlaters terug te dringen tot 4,3 procent.
Een actie die opvalt, is de uitbouw van de ‘flexibele leerweg’. In het hoger onderwijs is een onvoldoende niet langer synoniem voor een jaar overdoen. De student kan zelfs met onvoldoendes het volgende jaar aanvangen en parallel de examens opnieuw afleggen.
Klassenraad
Zo’n flexibele leerweg is ook mogelijk in het middelbaar onderwijs, maar is weinig bekend. Het schoolbestuur kan aan de klassenraad de toelating geven leerlingen met onvoldoendes toch te laten overgaan met de bedoeling in het volgende leerjaar de tekorten weg te werken. De leerling verliest daardoor niet per definitie een jaar. Het systeem geldt wel enkel voor het eerste jaar van een graad. Het gaat dus om de overgang van het eerste naar het tweede middelbaar, van het derde naar het vierde en van het vijfde naar het zesde middelbaar.
C-attest
De versterking van de flexibele leerweg komt tegemoet aan een vraag van de sociale partners, die in hun advies over de hervorming van het secundair onderwijs ervoor pleiten het C-attest (het jaar overdoen) te vervangen door een A-attest (overgaan) met remediëring.
De Vlaamse overheid wil de flexibele leerweg versterken door het bestaan ervan beter bekend te maken en het verspreiden van praktijkvoorbeelden. Het is wel niet zo dat elke leerling die een onvoldoende heeft, een beroep kan doen op de maatregel. De flexibele leerweg is een bevoegdheid van de klassenraad wanneer de beslissing om een B- of C- attest toe te kennen ‘te ingrijpend is voor een individuele leerling’.
Bron :
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131016_00793838
Mijn mening: Ik vind het geen goed idee om een vak opnieuw te doen in het volgende jaar. In het hoger onderwijs is dit wel zo en dat vind ik goed, maar ik denk dat bij jongeren (12-18jarigen) de druk van het extra vak te groot zou zijn. Ik ben eerder voorstander van de zogenaamde deliberaties of B/C-attest. Ik vind deze flexibele leerweg eerder een struikelblok dan een hulp. De leerlingen horen volgens niveau de lessen te volgen en duidelijk te weten waarvoor ze studeren. Een jaartje dubbelen is geen verloren jaar vind ik. Iedereen moet op zijn eigen tempo de opleiding in het secundair onderwijs kunnen voltooien.