14th October 2013, 12:18
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dit heel erg positief dat jonge ouders voor een strengere opvoedingsstijl gaan, maar het doet me wel erg schrikken, want ik dacht net dat dit niet het geval was. Mijn mama werkt in een kleuter- en lagere school en als ik hoor met wat voor verhalen zij soms thuiskomt is die strengere opvoedingsstijl toch ver te zoeken. Ik sta zeker en vast achter een strengere opvoedingsstijl. Ik ben zelf ook zeer streng opgevoed en pluk hier nu nog steeds de vruchten van. Onder vriendinnen zie ik toch ook duidelijk het verschil van wie nu een strengere opvoeding gehad heeft of eerder een vrije opvoeding, voornamelijk op vlak van respect t.o.v. leerkrachten.
Als toekomstige leerkracht kan deze strengere opvoedingsstijl ons alleen maar 'ten goede' komen. Vaak verwachten ouders dat leerkrachten hun kinderen wel zullen opvoeden. Natuurlijk maken wij -als wij afstuderen- ook deel uit van de opvoeding, maar er kan niet verwacht worden van leerkrachten dat zij dit alleen zullen doen. Kijk maar naar kleuters die al naar school gestuurd worden en nog niet eens zindelijk zijn, dat zijn er ook steeds meer en meer.
Een pedagogische tik vind ik niet verkeerd, maar waar ligt de grens natuurlijk? Als het echt nodig is zou ik mijn kind eerder aan de arm trekken in plaats van een tik geven, maar dat is natuurlijk een keuze die je als ouders maakt.
|