14th October 2013, 11:33
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben opgevoed volgens het principe 'streng maar rechtvaardig'. Als kind is het niet de meest leuke opvoeding, maar eens je ouder bent werpt die opvoeding wel zijn vruchten af.
Ik ben blij dat de ouders van tegenwoordig hun kinderen ook weer zo opvoeden. Jongeren leren zo dat je niets voor niets krijgt. Je moet voor alles werken, soms nog hard ook. Een strengere opvoedingsstijl leert dit aan jongeren, dat ze moeten werken om iets gedaan te krijgen. En zeg nu zelf, je hebt toch meer voldoening als je iets koopt/krijgt waar je hard voor gewerkt hebt?
En dan is er natuurlijk ook nog de 'pedagogische tik'. Het is waar wat Peter Adriaenssens zegt. Het is dapper om toe te geven dat je af en toe zo'n 'pedagogische tik' uitdeelt. Want je kinderen 'een pak slaag' geven, dat doe je toch niet? Wel, ik vind dat zo'n pedagogische tik toch ook wel moet kunnen in bepaalde situaties (en dan ook maar enkel door de ouders). Ouders zijn nog altijd een gezagsfiguur voor hun kinderen en als de kinderen niet luisteren denk ik dat zo'n pedagogische tik nog te verantwoorden is (zolang die tik niet elke dag/week gegeven wordt). Kinderen moeten luisteren naar hun ouders en daarmee basta. Bij ons heerst het principe 'wie niet horen wil, moet voelen'. Het is jammer dat het dan zo moet gebeuren, maar als het écht niet anders kan, denk ik wel dat het te rechtvaardigen is.
|