Uit een enquête blijkt dat zes op de tien Vlaamse ouders vinden dat een pedagogische tik geven, moet kunnen’
De meerderheid van de Vlaamse ouders vindt dat een ‘pedagogische tik’ moet kunnen. Een vijfde staat er neutraal tegenover. Dat blijkt uit een enquête die onderzoeksbureau iVox uitvoerde voor Het Nieuwsblad. Daarvoor werden 1.050 Vlaamse gezinnen met kinderen tussen zes en achttien jaar uitgebreid aan de tand gevoeld over hun opvoedingsprincipes.
Dat ‘slechts’ een op de vijf ouders gekant is tegen een pedagogische tik, is opvallend, maar daarom niet verkeerd, zegt kinderpsychiater Peter Adriaenssens. ‘Geweldloos opvoeden is in principe de regel, maar tegelijk vind ik dat we niet té heilig moeten willen zijn. Misschien is het wel mooi om toe te geven dat het je wel eens kan overkomen’
Dat is precies wat in de opvoedingsenquête naar voren komt. Want vindt de meerderheid van de ouders een pedagogische tik aanvaardbaar, massaal toepassen doen we hem niet. De ‘populairste’ straf in Vlaanderen is een internet-, computer-, of gameverbod: voor 37 procent is dat de meest gebruikte straf over alle leeftijden heen, tegenover 1 procent voor de tik.
Publiekelijk terechtwijzen
Opvallende tendens is de kanteling naar een strengere opvoedingsstijl bij jongere ouders. Waar gemiddeld 24 procent van de ouders aangeeft dat ‘streng’ de stijl is die het best hun aanpak omschrijft, loopt dat in de groep van 25 tot 39 jaar op tot 38 procent. Daarmee is het de meest gekozen stijl in die leeftijdscategorie.
Die strengere aanpak wordt bevestigd in tal van concrete toepassingen: jongere ouders laten hun kinderen al vroeger hun eigen spullen opruimen, ze geven hun vaker extra taken bovenop het verplichte huiswerk, ze zitten er niet mee in om hun kind publiekelijk terecht te wijzen en ze zien meer het nut in van straffen.
Bron www.standaard.be
Mijn mening Ik had niet gedacht dat jonge ouders voor zo'n opvoeding kiezen de dag van vandaag, want het lijkt er vaak meer en meer op dat de ouders beste vrienden met hun kinderen willen zijn. Dat zorgt op zijn beurt voor heel wat problemen in de opvoeding. De jongeren gaan geen grenzen meer kennen en mogen alles heel snel.
Ik ben echt wel blij dat die opvoedingsstijl dan toch aan het veranderen is. Ouders moeten nu eenmaal hun kinderen opvoeden en volgens mij is een strengere opvoeding een betere keuze. Dan berust de relatie meer op wederzijds respect. Als het kind de ouders respecteert, gebeurt hetzelfde ook lang de kant van de ouders. Kinderen hebben een houvast en heel wat structuur nodig. Die dingen worden dan ook weer bij een strengere aanpak aangeboden. Ik ben er echt een voorstander van! Wat de pedagogische tik betreft: je moet natuurlijk wel zien dat het pedagogisch blijft en geen huiselijk geweld wordt!