9th October 2013, 12:05
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
|
|
Stiptheid treinen duikt naar historisch dieptepunt
2013 dreigt het slechtste jaar ooit te worden voor het Belgische spoor. Uit de statistieken van Infrabel blijkt dat de treinen sinds de start van de metingen in 1981 nooit zoveel vertragingen hadden, schrijft Het Laatste Nieuws.
Ook het aantal afgeschafte treinen ligt bijzonder hoog. Als er niets verandert, klokt het Belgische spoor dit jaar af op bijna 30.000 afgeschafte ritten. Dat zijn er dubbel zoveel als vijf jaar geleden (15.849). Het vorige dieptepunt (25.192) uit 2010 wordt aan diggelen geslagen.
De NMBS en Infrabel hebben in 2011 nochtans een groot stiptheidsplan gelanceerd dat meer dan 120 maatregelen bevatte en 563 miljoen euro kostte. Zo hebben beide maatschappijen nu een eigen 'stiptheidsmanager' die de situatie opvolgt en wordt er op het terrein gewerkt aan snellere interventies bij pannes en storingen.
Maar ondanks die investeringen blijft de stiptheid dus achteruitboeren. Tot grote ergernis van de reizigers én van de parlementsleden. "Minister na minister belooft ons stiptere treinen. Toch kunnen we alleen vaststellen dat het beleid faalt", zegt Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), voorzitster van de commissie Infrastructuur in de Kamer. Vandaag moet minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) zich in die commissie verantwoorden over het diepterecord. Meerderheidspartijen CD&V, sp.a en Open Vld eisen ook tekst en uitleg van de stiptheidsmanagers van Infrabel en NMBS.
Bron: www.hln.be
Eigen mening
Dit is absoluut geen goede zaak. Mensen worden aangespoord om meer met het openbaar vervoer te reizen. Als we de mensen echt zover willen krijgen, zal er eerst aan het vertrouwen gewerkt moeten worden. De NMBS komt bijna alleen op een negatieve manier in het nieuws, zoals nu. Mensen gaan ervanuit dat treinen altijd te laat zijn, en rijden daarom gemakkelijker met hun eigen auto. Als men dit wil veranderen zal men serieus werk moeten maken van de stiptheid van de treinen.
|