Enkele post bekijken
  #1  
Oud 5th October 2013, 17:26
Simon.DeB*cker Simon.DeB*cker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Herenthout
Posts: 19
Leuvens team mikt op top drie in World Solar Challenge

Het team ingenieursstudenten van de Leuvense hogeschool Groep T dat deelneemt aan de World Solar Challenge, het officieuze WK voor wagens op zonne-energie, streeft naar een plaats binnen de top drie. Aan deze tweejaarlijkse race nemen dit jaar 40 studententeams uit 23 landen deel. De World Solar Challenge gaat zondag van start in het noordelijke Darwin en eindigt een kleine week later 3000 km verderop in het zuidelijke Adelaïde.

De studenten bouwden anderhalf jaar lang aan hun zonnewagen die de Indupol One gedoopt werd. In plaats van verder te kunnen bouwen op vorige modellen - het is al de vijfde keer dat Groep T met een team deelneemt - moest men door een aangepaste regelgeving van nul beginnen.

Nieuwe regels vereisten met name dat de wagen vier wielen heeft in plaats van drie en de bestuurder veel meer rechtop moet zitten. Hij of zij moet 45° naar voren en 25° naar achter kunnen buigen en over een uitgebreider gezichtsveld beschikken. Door de nieuwe regelgeving evolueert de zonnewagen steeds meer naar een gewone wagen.

De Indupol One is 4,5 m lang, 1,8 m breed en 1,07 m hoog, weegt 170 kilo en kan snelheden halen tot 130 km/uur. De brandstof is afkomstig van 6 m2 siliciumzonnecellen met een efficiëntie van 22 procent die twee elektrische motoren in beide achterwielen aansturen. Voor de verhoopte goede uitslag rekenen de studenten vooral op hun technologisch hoogstaande aansturingstechnologie, meer bepaald een zelf ontworpen vierwielsturing en in-wheel motoren. Het totale prijskaartje van de wagen bedraagt 1,5 miljoen euro. Vlaanderen subsidieert voor 30.000 euro.

Bron http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...Challenge.dhtml

De Morgen 4 okt 2013

Mijn Mening
Het is altijd goed om te horen dat Belgie projecten ondersteunt die belang hebben voor de toekomst. Hoe vroeger we kunnen meespringen op omschakeling van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie voor onze vervoersmiddel hoe beter. Het zou niet alleen goed zijn voor het milieu maar als Belgie een goede positie zou kunnen innemen op deze markt ook voor onze economie.
Met citaat antwoorden