5th October 2013, 14:35
|
Registered User
|
|
|
|
Zorgwekkend niveau nieuwe leerkrachten in opleiding
Net zoals Evelien reeds vermeldde, vind ik het jammer dat er voor de zoveelste keer kritiek geuit wordt op de lerarenopleiding. Wat de vooropleiding van de studenten in de lerarenopleiding betreft, heb ik zo mijn eigen mening. Zelf studeerde ik in het secundair onderwijs economie moderne talen. Nu ik de lerarenopleiding secundair onderwijs volg voor de vakken Engels en Nederlands, merk ik echt wel dat dit een goede vooropleiding geweest is. Uiteraard heb ik ook al veel bijgeleerd in de lerarenopleiding, maar ik merk dat er heel wat raakpunten zijn met mijn opleiding uit het middelbaar, wat zeker positief is. Hieruit kan ik besluiten dat aso inderdaad een goede voorbereiding is geweest op de opleiding die ik nu volg. Gedurende mijn studies in het middelbaar heb ik eveneens geleerd wat hard werken en leren is, iets waar ik nu ook de vruchten van pluk. Anderzijds denk ik niet dat studenten die een tso- of bso-opleiding volgden, scheef bekeken dienen te worden. Wanneer deze studenten over een goede dosis motivatie en inzettingsvermogen beschikken zullen zij eveneens in staat zijn om de lerarenopleiding tot een goed einde te brengen.
Verder vind ik dit artikel eerder oppervlakkig doordat het naar mijn mening lijkt alsof men iedere lerarenopleiding over dezelfde kam scheert. Het spreekt voor zich dat iedere opleiding andere nadrukken legt en dat de ene opleiding al kwaliteitsvoller zal zijn dan de andere. Zo heb ik zelf al ondervonden dat onze Thomas More-opleiding echt wel naar kwaliteit streeft, en dat wanneer je onvoldoende gemotiveerd bent, je het wel kan schudden. Dit laatste ervaar ik zeker als positief, aangezien motivatie en werklust kwaliteiten zijn waarover een goede leerkracht moet beschikken.
|