Groen over lerarenrapport: "Pascal Smet heeft gefaald"
Volgens oppositiepartij Groen toont het rapport van de UGent en de VUB over de lerarenopleiding aan dat minister van Onderwijs Pascal Smet "het probleem van de lerarenopleiding en de lerarenloopbaan te lang voor zich heeft uitgeschoven". Dat de minister de kwestie verder wil bestuderen in zes werkgroepen is voor Groen onvoldoende. "Het minste dat de minister kan doen, is nu direct opnieuw de mentoruren voor beginnende leerkrachten invoeren."
Het enige wat Pascal Smet gepresteerd heeft deze legislatuur, is het afschaffen van de mentoruren, absoluut een slechte beslissing
Groen-fractieleidster Elisabeth Meuleman (foto) ziet in het rapport vooral een bewijs van het falen van onderwijsminister Smet. "Opnieuw een straf voorbeeld van de wijze waarop deze onderwijsminister er niet in slaagt om enige vooruitgang te boeken", klinkt het. "Maar ook de rest van de Vlaamse regering is mee verantwoordelijk. Het ziet ernaar uit dat na de hervorming van het secundair onderwijs, ook de nog veel dringender hervorming van de lerarenopleiding en -loopbanen op de lange baan geschoven wordt."
Mentoruren
Meuleman gaat nog een stap verder: "Het enige wat Pascal Smet gepresteerd heeft deze legislatuur, is het afschaffen van de mentoruren. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat dit absoluut een slechte beslissing was." Groen vraagt daarom om de mentoruren opnieuw in te voeren. "Dat is het minimum minimorum." Mentoruren zijn lestijden die bedoeld zijn om ervaren leraren de kans te geven hun jongere collega's te helpen.
Groen dient in het Vlaams Parlement een resolutie in met concrete voorstellen om de loopbaan van leerkrachten op te waarderen en terug aantrekkelijk te maken.
HLN, 04/10/2013
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...t-gefaald.dhtml
--------------------------------------------------
Of Pascal Smet zijn taak als minister van onderwijs goed vervuld, laat ik in het midden. Wel ben ik van mening dat een goede opvolging bij pas afgestudeerde leerkrachten noodzakelijk is. Het afschaffen van de mentoruren zou in mijn beleid de laatste besparing zijn die ik zou doorvoeren. Dit systeem zorgt er immers voor dat nieuwe leerkrachten niet aan hun lot worden overgelaten, maar genoeg coaching en opvolging krijgen. Dit komt volgens mij de kwaliteit van het onderwijs enkel ten goede. Het gaat hier niet zozeer om het controleren van nieuwe leerkrachten, maar wel om hen wegwijs te maken in de schoolcultuur en het onderwijsveld. Ik vind dat er in onze lerarenopleiding heel veel tijd gespendeerd wordt aan stages (wat uiteraard zéér positief is!). Toch blijft een stage nog iets anders dan fulltime lesgeven. Denk maar aan het opstarten van het schooljaar, de (vak)vergaderingen enz. Op elke school is dit anders. Op elke school is er ook een verschil in onderwijscultuur. Ik denk daarom dat het van belang is dat nieuwe leerkrachten een mentor aangewezen krijgen die hen op weg helpt in heel dit proces. Ik ben er zeker van dat dit op een effectieve manier bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.