4th October 2013, 11:44
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Nov 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 170
|
|
Ik vind het ook jammer dat er niet zoveel sterke leerlingen kiezen om meteen een lerarenopleiding te volgen. Vanuit de secundaire school probeert men deze leerlingen vaak aan te sporen om te kiezen voor een universitaire opleiding, omdat dat meer zou aanleunen bij hun capaciteiten. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. Wanneer mijn leerkrachten mij vroegen wat ik wilde gaan verder studeren zei ik altijd dat ik leerkracht lager of secundair onderwijs wou worden en dat ik dus waarschijnlijk voor een hogeschoolopleiding zou kiezen. Iedere keer weer kreeg ik te horen dat ik dat niet mocht doen en dat ik na een universitaire opleiding nog altijd leerkracht kon worden. Ik denk dan ook dat een deel van het probleem ligt in de studiekeuzebegeleiding in het zesde middelbaar.
Aan het feit dat docenten te weinig veldervaring hebben is er volgens mij weinig te doen. Om docent te kunnen worden moet je, denk ik, sowieso een universitaire opleiding hebben gevolgd. Wanneer we dan ook nog eens willen dat ze voldoende veldervaring hebben, dan moeten we al op zoek gaan naar mensen die eerst een hogeschoolopleiding hebben gedaan, een aantal jaren in het onderwijs hebben gestaan, daarna nog zijn gaan verder studeren én nadien nog docent willen worden. Persoonlijk denk ik dat het niet vreemd is dat dit er niet zoveel zijn, want mensen die hun job in het onderwijs graag doen zullen volgens mij niet zo snel nog gaan verder studeren. Het is natuurlijk wel een feit dat docenten met veel ervaring in het onderwijs ons bepaalde dingen veel beter kunnen leren dan wanneer ze dit zelf alleen halen uit boeken.
Ze zouden ons wel meer stage kunnen laten doen gedurende de opleiding zodat we nog beter voorbereid zijn vooraleer we voor de klas gaan staan.
|