Enkele post bekijken
Oud 4th October 2013, 07:30
alexander.g*or alexander.g*or is offline
Registered User

Niveau nieuwe leerkrachten in opleiding is zorgwekkend

De commissie die de leraren*opleiding evalueerde is kritisch: het niveau van nieuwe studenten is bedenkelijk en nieuwe leerkrachten worden niet begeleid. Dat blijkt uit een rapport dat De Standaard en De Morgen konden inkijken.

De klacht klinkt dat het niveau van de aankomende leerkrachten gedaald is. Tegelijk kampt Vlaanderen met een lerarentekort. We zitten met een di*lemma tussen kwaliteit en kwantiteit, stelt het rapport van de com*missie.

In de bachelor kleuteronderwijs heeft de helft van de studenten een tso-*vooropleiding, en een vijf*de komt uit het bso. In de bachelor lager en secundair onderwijs komt tussen 40 en 45 procent uit het aso, een kleine 40 procent uit het tso en minder dan 5 procent uit het bso.

De commissie raadt echter af om een for*mele selectieproef te organiseren om het niveau op te krikken. Veel*eer moet er een "aanvangsdiagnos*tiek" zijn. Niet om studenten uit te sluiten maar om hen te richten naar opleidingen op maat.

Begeleiding
Het meest urgente probleem voor de commissie is de begeleiding van de beginnende leerkrachten. Er moet een aanvangsbegeleiding komen onder de verantwoorde*lijkheid van zowel de hogeschool als de school waar de leerkracht aan de slag gaat. De uren voor mentoren -ervaren leerkrachten die hun beginnende collega's bijstaan- werden in 2009 door de minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a), afge*schaft om besparingsredenen.

Minister Smet wil nog geen commentaar geven, noch op de studie, noch op de beleidsaanbevelingen. Wel zou hij van plan zijn om zes werkgroepen op te richten die tegen de komst van de volgende regering klaar moeten zijn met een resem aanbevelingen om onder meer de instroom te verbeteren, de inhoud op punt te stellen, de expertise van de opleiders te definiëren en de stage te regelen.

Bron: www.hln.be Datum:4/10/2013

Eigen mening: Ik heb dit artikel gekozen omdat ik zelf een lerarenopleiding volg. Ik denk helemaal niet dat het niveau van afgestudeerde leerkrachten in de hogeschool zorgwekkend is. In tegendeel ik denk dat we er nu beter voorstaan dan vroeger. En uit welke richting ze dan ook komen ASO, BSO of TSO dat maakt niet uit.
Met citaat antwoorden