3rd October 2013, 09:30
|
|
Prime Integrator
|
|
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
|
|
Ik zie het probleem met tso- en bso-leerlingen in de lerarenopleiding niet goed.
Waarom zou een bso-leerlingen die heel haar middelbare schoolcarriére waarschijnlijk verzorging gestudeerd heeft een minder goede kleuterleidster zijn dan iemand die in het middelbaar moderne talen-wiskunde gestudeerd heeft?
En willen we echt ex-ASO-studen voor BSO-leerlingen zetten? Zou een ex-BSO-leerling zich niet een tikkeltje beter kunnen inleven in hun situatie en niveau en manieren van werken?
Ik snap dat het een probleem zou kunnen zijn om ex-BSO-studenten les te laten geven in 4 ASO ofzo. Maar uiteindelijk zal die leerling wel snel door hebben dat het te zwaar is en dat hij/zij te weinig achtergrondkennis heeft om dat vol te houden.
En de scholen zien op het CV ook de middelbare opleiding en zullen daar ook al wel op selecteren afhankelijk van de richting waar ze iemand voor nodig hebben.
Citaat:
Eén op de drie beginnende leerkrachten geeft er binnen de vijf jaar de brui aan
|
Omdat de werkdruk onderschat wordt (' in het onderwijs moet je toch maar 17,5u/week werken?' Dixit P. Geubbels) en de leerlingen (én ouders) steeds onhandelbaarder worden en het wel wat ervaring vraagt om daar mee om te leren gaan. Dat ligt volgens mij zeker niet aan het niveau van de opleidingen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|