Enkele post bekijken
Oud 1st October 2013, 10:56
R*my.DeDoncker R*my.DeDoncker is offline
Registered User

Japanse btw stijgt naar 8 procent

Japanse btw stijgt naar 8 procent

De belasting op de toegevoegde waarde (btw) in Japan wordt in april 2014 verhoogd van 5 naar 8 procent. Dat heeft de Japanse premier Shinzo Abe vandaag aangekondigd, zo melden Japanse media. Het is de eerste belastingverhoging in het land sinds 1997.
Het principe van de btw-verhoging was al in de zomer van 2012 goedgekeurd in het parlement, maar de premier kon wachten op betere economische omstandigheden om de verhoging effectief door te voeren.

Dat moment lijkt nu gekomen. Zo kende de economische groei in de op twee na grootste economie ter wereld een duidelijke heropleving. Bovendien meldde de Bank of Japan, de Japanse centrale bank, dat het vertrouwen van de grote Japanse industriebedrijven in september is gestegen tot het hoogste niveau in meer dan vijf jaar.

Critici zijn echter van mening dat de btw-verhoging de heropleving van de economische groei onmiddellijk kan fnuiken. Om dat te verhinderen zou Abe behalve de btw-verhoging ook een reeks nieuwe stimuleringsmaatregelen aankondigen.

Bron: www.hln.be, 1/10/2013

Eigen mening
Ik vind het een goede beslissing dat de btw in Japan is gestegen naar 8 procent. Dit omdat nu Japan meer concurrentie heeft dan vroeger. Ons land kan dan ook beter concurreren. Voor Japan zelf is dit geen goede zet. Zij gaan meer concurrentie krijgen en minder economisch groei. Volgens mij gaan ook de mensen in een slechtere omstandigheden leven, want door de belastingverhoging kunnen ze minder producten kunnen kopen. Voorl de armere mensen gaan hieronder lijden, denk ik.
Met citaat antwoorden