Enkele post bekijken
Oud 30th September 2013, 17:09
s*ander.peeters s*ander.peeters is offline
Registered User

Openbaar Ministerie blundert in zaak mishandeling Eindhoven

Het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) heeft in de zaak tegen een verdachte van de geruchtmakende mishandeling in Eindhoven per ongeluk een te lage straf geëist. De officier van justitie maakte een verspreking.

Tegen de 17-jarige Tom K., die begon met schoppen, werd twaalf maanden jeugddetentie geëist, waarvan acht voorwaardelijk. De bedoeling was om twaalf maanden jeugddetentie te eisen, waarvan vier voorwaardelijk. De kinderrechter legde op basis van de eis een nog lagere straf op: een half jaar jeugddetentie, waarvan de helft voorwaardelijk. "Het is duidelijk een vergissing, een hele vervelende verspreking", reageerde de woordvoerster vandaag.

"Ik vind het een blunder", reageerde Peter van de Laar, advocaat van Tom K. "Het hoge woord is eruit. Het is de zoveelste fout in deze zaak. Er is een verkeerde indruk gewekt. Zo ga je niet met een minderjarige verdachte om. Een verdachte heeft ook rechten", reageerde hij. Het Openbaar Ministerie ging in hoger beroep vanwege de lage straf. Het beroep wordt op 27 november behandeld.

Gevolgen?
De woordvoerster kan nog niet zeggen of de blunder gevolgen gaat hebben voor de hele zaak, waarbij ook meerdere Belgische jongeren veroordeeld werden. ''In hoger beroep wordt de hele zaak opnieuw gedaan. Alles wordt daarin opnieuw opgenomen.''

Mening: Ik vindt het niet kunnen dat deze fout is kunnen voorkomen, tijdens een belangrijk proces als dit is er geen plaats voor zulke fouten. Nu moet heel het proces opnieuw uitgevoerd worden door één domme verspreking. Los daarvan vindt ik de straf die ze normaal wouden eisen veel te licht voor de misdaad die de jongeren hebben begaan.
Met citaat antwoorden