Enkele post bekijken
Oud 25th September 2013, 15:09
s*eben.wouters s*eben.wouters is offline
Registered User

Gent promoot gratis kraantjeswater in horeca

Gent promoot gratis kraantjeswater in horeca

Gisteren stemde de Gentse gemeenteraad unaniem in met het voorstel van Matthias Storme (N-VA) om gratis kraantjeswater op tafel te stimuleren. De Gentse horeca is minder enthousiast.

‘Niemand wordt verplicht om kraantjeswater op tafel te zetten’, benadrukt schepen voor Middenstand Christophe Peeters (Open VLD). ‘We willen wel een aantal zaken aanzetten om het effectief te doen.’

Gratis kraantjeswater is niets nieuw. In het buitenland krijg je het vaak, in Frankrijk en Italië bijvoorbeeld. Ook sommige Gentse cafés doen het al. Maar lang niet iedereen is overtuigd van het voorstel.

‘Wij gaan dat nooit doen’, zegt Chris Van Den Berge van Café René aan de Recollettenbrug. ‘In Frankrijk krijg je gratis kraantjeswater, maar betaal je 5 euro voor een cola. Onze cola kost 2,10 euro. Wie water wil, moet er voor betalen. Hoe moet ik anders mijn personeel betalen?’

Nochtans is het ook ecologisch gezien een goed idee. Kraantjeswater is altijd beschikbaar en is veel milieuvriendelijker dan flessenwater. Zaakvoerster Stéphanie Lippens, van de Rechtvaardige Rechters op het Sint-Baafsplein, denk dat klanten toch gewoon flessenwater zullen blijven bestellen. ‘Dat vinden ze lekkerder.’ Wanneer de campagne van start gaat, is nog niet duidelijk.

Bron: DS, 25 september 2013

Mening:
Ik vind het niet meer dan normaal dat kraantjeswater gratis te verkrijgen is in de horeca. Water is iets levensnoodzakelijk, wie zijn wij dan om hiervoor geld te vragen? Het is natuurlijk zo dat de horeca ook zijn kost moet verdienen, maar dat doen ze volgens mij ook al op genoeg andere producten. Een goede maatregel dus volgens mij!