24th September 2013, 16:19
|
Registered User
|
|
|
|
Toen ik dit verhaal vernam wist ik even niet meer waar ik het had. Ik heb het toch even moeten laten bezinken. Toen ik hoorde dat de leerkracht 5 jaar cel riskeert was mijn eerste gedacht: "Niet meer dan juist!". Maar nu ik er beter over nadenk vind ik het voor die leerkracht ook bijzonder erg. Het is waarschijnlijk nooit haar bedoeling geweest de jongen aan te zetten tot zelfmoord. Ze zit nu waarschijnlijk met een enorm schuldgevoel.
Na de gebeurtenissen overlopen te hebben denk ik dat als er een paar dingen anders waren gelopen, dit voorval niet plaatsgevonden zou hebben. Allereerst had de jongen zijn taak moeten maken. Helaas weten we als leerkrachten in opleiding dat leerlingen soms de neiging hebben dit te weigeren. Het is dan de kunst als leerkracht om hier gepast op te reageren. Hoezeer leerlingen ons soms ook kunnen 'irriteren', als leerkracht moet je jezelf de baas kunnen en mag je niet ongepast antwoorden (zoals de franse lerares). Ten derde: een jongen van 11 jaar zet je niet onbewaakt op de gang - zeker niet nadat je hebt gezegd dat hij nutteloos is. Stuur hem naar de directrice, zet hem in de hoek, zet hem apart, negeer hem, maar hem onbewaakt in de gang zetten is misschien niet de beste optie.
Dit is een jammer voorval dat zeker vermeden had kunnen worden. Toch weet ik dat de gemoederen in een klas soms erg verhit kunnen raken en dat je jezelf dan in de hand moet houden. Hopelijk vallen zullen voorvallen niet meer voor.
|