22nd September 2013, 01:00
|
Registered User
|
|
|
|
RE: Vijfhonderd ton geneesmiddelen verspild
Het is wel jammer dat er zoveel medicijnen gewoonweg vervallen. Hierbij merken we op dat het er wellicht nog veel meer zijn, dan de 500 ton vermeld in het artikel. Enkel de medicijnen die terug binnengebracht werden, zijn geteld. We weten niet hoeveel medicijnen de mensen thuis weggooien of misschien nog in hun apothekerskastje hebben staan. Bij ons thuis staan er ook nog vervallen medicijnen in de kast, gewoonweg omdat niemand de moeite neemt om te kijken welke medicijnen al vervallen zijn en welke niet. Er wordt enkel gekeken of ze vervallen zijn, wanneer we daadwerkelijk dat medicijn moeten innemen. Vermoedelijk gebeurt dit bij meerdere mensen zo.
Kleinere verpakkingen zouden inderdaad een oplossing kunnen zijn, hoewel dit de productiekosten wel kan verhogen. Enkele weken geleden ging ik zelf nog naar de apotheker voor medicijnen en de verpakking die de dokter voorgeschreven had, was niet binnen. Hierdoor moesten ze deze bestellen. Diezelfde dag ben ik de bestelling nog gaan afhalen, maar in een grotere verpakking dan voorgeschreven was, omdat de kleinere (voorgeschreven) verpakking niet meer geproduceerd werd. Volgens mij zijn er dus wel goede redenen, waarom niet van alle medicijnen kleine verpakkingen geproduceerd worden.
Misschien zou het beter zijn wanneer we allen onze medicijnen die we over hebben terug konden binnenbrengen bij de apotheker. Eventueel kunnen hele strips/verpakkingen, die duidelijk nog niet open zijn geweest, doorverkocht worden. Dit is misschien een ingewikkeld systeem, maar dit voorkomt dat medicijnen vervallen en dat producenten hun verpakkingen moeten verkleinen.
|