Enkele post bekijken
  #6  
Oud 9th November 2005, 02:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Luchthaven in gevaar - Er ontbreekt een milieueffectenrapport voor Zaventem.


Door het ontbreken van een milieueffectenrapport is de milieuvergunning van Biac, de exploitant van de luchthaven van Zaventem, onwettelijk. Dat oordeelt de auditeur van de Raad van State.


TERWIJL de politieke gesprekken over Zaventem aanslepen, pakken er nog donkere wolken samen boven de luchthaven. De milieuvergunning van luchthavenexploitant Biac, op 30 december 2004 voor twintig jaar uitgereikt door de Vlaamse minister van Leefmilieu, Kris Peeters (CD&V), dreigt geschorst te worden door de Raad van State.

De auditeur van de Raad heeft de schorsing geadviseerd. Dat gebeurde op een zitting in juli en werd bekrachtigd op 6 oktober, maar het nieuws raakte pas nu bekend.

De gemeente Wemmel, bewoners van de Noordrand en van Steenokkerzeel waren naar de Raad van State getrokken. Zij wezen onder meer op het ontbreken van een milieueffectenrapport (MER).

Volgens de Vlaamse overheid hoeft dat niet volgens haar eigen regels. Het is alleen nodig voor de exploitatie van een nieuwe luchthaven of voor uitbreidingen, niet voor bestaande. De auditeur van de Raad van State verwerpt dat standpunt, zich baserend op Europese richtlijnen. De milieuvergunning is volgens hem onwettelijk omdat er geen MER is.

Op de zitting van juli werd het Vlaams Gewest en Biac gevraagd of ze op korte termijn aan de bezwaren tegemoet konden komen. Maar er kwam geen antwoord. Het Vlaams Gewest blijft erbij: er is geen MER nodig.

Het Vlaams Gewest en Biac lijken er van uit te gaan dat de Raad van State niet zal schorsen, vanwege de grote sociaal-economische belangen. Het is nu wachten op het arrest. Dat kan eerstdaags vallen. De Raad volgt doorgaans het advies van de auditeur.

Als de milieuvergunning geschorst wordt, betekent dat niet dat de luchthaven meteen dicht moet. Wel kan elke benadeelde omwonende naar de rechtbank stappen en via dwangsommen de stopzetting van de activiteiten eisen.

Het kabinet van Kris Peeters wil nog niet uitgaan van een schorsing. ,,Als ze er toch komt, moeten wij een nieuwe vergunning afleveren en die anders motiveren'', klinkt het.

In afwachting geldt in principe de vorige vergunning, die door de Bestendige Deputatie in juli 2004 afgeleverd werd. Maar tegen die vergunning werd opschortend beroep aangetekend. Om dit vacuüm op te vangen, werkt Peeters aan een decreet om die opschorting op te heffen.

Koen Geelen, advocaat bij Monard-D'Hulst en raadsman van de inwoners van Steenokkerzeel, meent dat er een ,,redelijke'' uitweg bestaat. ,,Wij suggereren dat er een termijn van twee jaar gegund wordt waarin een MER opgesteld moet worden. Voordeel: de luchthaven kan blijven draaien. Het zou wel een juridisch precedent zijn.''

Zone S, het actiecomité dat de inwoners van Steenokkerzeel steunt, zegt dat het niet op schorsing aanstuurt omdat het niet wil dat de luchthaven dichtgaat. ,,We willen vooral dat het MER er komt'', zegt Zone S, ,,dat moet alle hinder, ook grondlawaai en vervuiling, in kaart brengen. Het moet een wapen worden in de discussie over de geluidshinder en de spreiding.''


DS, 09-11-2005 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden