Meer dan kwart Antwerpse jongeren verlaat school zonder diploma
16/09/2013
Maar liefst 28 procent van de Antwerpse jongeren verlaat het onderwijs zonder diploma. Daarmee scoort de stad slechter dan alle andere Vlaamse steden en zelfs slechter dan het Brussels hoofdstedelijk gewest (27 procent). Dat blijkt uit een onderzoek van het Steunpunt Studie- en Schoolloopbanen.
Het Steunpunt bracht het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters in een aantal steden in kaart. Naast Antwerpen en Brussel zitten ook andere steden ver boven het Vlaamse gemiddelde van 14 procent. Gent noteert 22 procent, Genk, Mechelen en Oostende 19 procent, en Turnhout 18 procent.
‘De schoolverlaters van nu zijn de jonge ouders van morgen’, zegt professor en gewezen minister Frank Vandenbroucke in de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. ‘Niet alleen zij, maar ook hun kinderen dreigen in (kans)armoede te belanden. Om die vicieuze cirkel te doorbreken, moeten de lokale overheden dringend een beleid op maat uitwerken. Het streven moet zijn om in de volgende generatie géén jongeren meer te hebben die uitstromen zonder een kwalificatie.’
Vandenbroucke deed zijn oproep zaterdag tijdens de Zomeruniversiteit van de Antwerpse SP.A. Vandenbroucke en Yasmine Kherbache, voorzitster van de Antwerpse SP.A, pleiten voor een kwalificatieplicht, gekoppeld aan het recht op een uitkering. Ter ondersteuning van die plicht wordt onder andere een meer selectief systeem voor de kinderbijslag voorgesteld.
BRON:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20130916_00743521
Mening: Jongeren die de schoolbanken verlaten zonder diploma, zullen het waarschijnlijk moeilijker hebben om een job te vinden. Jongeren die net van de schoolbanken komen hebben ook nog geen of weinig werkervaring. Zij kunnen het dus moeilijk krijgen om ergens vast werk te vinden, aangezien werkervaring bij bazen tegenwoordig een doorslaggevend argument kan zijn. Door stages te voorzien, zullen de jongeren de theorie die ze geleerd hebben ook moeten kunnen toepassen in de praktijk. Ze kunnen op deze manier al een beetje werkervaring opdoen en proeven van hetgene dat ze voor de rest van hun leven zullen moeten doen.
Het is volgens mij ook belangrijk om jongeren zoveel en zo goed mogelijk te begeleiden. Ik denk hierbij ook vooral aan kansarme kinderen, die door hun ouders misschien minder gestimuleerd om een diploma te behalen. Door jongeren te begeleiden vermijd je dat ze de schoolbanken verlaten zonder diploma.
Ik vraag me tevens nog af hoe het komt dat het verschil met andere steden zo groot is.