1st September 2013, 10:00
|
 |
Prime Integrator
|
|
|
|
In het artikel gaat het niet louter om huiswerk, maar ook om overhoringen als ik het goed lees.
Ik snap hun punt wel en ik had datzelfde probleem in de lerarenopleiding en we hebben dat ook meermaals aangekaart in de studentenraad.
Maar nu ik zelf al enkele jaren lesgeef, besef ik dat dat niet zo vanzelfsprekend is.
Om onze school als voorbeeld te nemen.
Wij hebben 5 rapportperiodes doorheen het jaar, waar ongeveer 1.5 tot 2 maand tussenzit. Een rapport met maar 2 punten bij een bepaald vak is niet bepaald representatief en dus probeer je toch minstens 3 punten te hebben. Maar in 2 maand heb je bij een 2-uursvak maximum 8 lessen voor die rapportperiode. In die 8 lessen moet je dus bepaalde leerstof zien die voldoende is om een test van te doen, in mijn geval doe ik voor Natuurwetenschappen om de 2 lessen een test, maar 2 lessen zijn niet altijd 2u. Een voorbeeld. Een les over de verschillen tussen ingeademde en uitgeademde lucht bij het thema ademhaling bevat erg veel proefjes waardoor je met die les toch wel even bezig bent, maar op het einde van die les heb je niet genoeg leerstof voor een test (4 verschillen en wat simpele proefjes). Dus tegen dat je daar een test van kan doen ben je al minstens 3u van die 8u kwijt. De test zelf duurt ook nog eens een 20 tot 30 minuten afhankelijk van je leerlingen (lln met dyslexie bijv. krijgen zoveel tijd als ze nodig hebben).
Dan begin je met nieuwe leerstof, waar je ook weer na 2 of 3u een test van doet, dan de test zelf en er is weeral 3,5u voorbij. En dan is er hopelijk nog tijd om er nog één testje uit te persen om toch maar de lln die eens de mist zijn ingegaan een inhaalkans te geven en een beetje een representatief cijfer te hebben.
Het gevolg is dat er niet erg veel te plannen valt... En het komt inderdaad meer dan eens voor dat er meerdere testen in één week zijn en dan een week niets, maar dat is bijna onvermijdelijk voor 2-uursvakken.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|