Citaat:
Orgineel gepost door Cedric.Van.Nederkassel
En vindt het daarom tijd voor een interventie, er moet iets gedaan worden! Ik weet dat buitenlandse interventies bij andere conflicten zoals Syrië of Irak niet altijd even succesvol zijn geweest. Maar ik bedoel veel erger kunnen we het niet maken, of wel?
|
Het kan nog een pak erger. De VN heeft moeite met een kant te kiezen omdat beide partijen in Syrië een probleem vormen. Aan de ene kant hebben we de westers gezinde Assad die, hoewel chemische en gevaarlijke wapens inzet tegen zijn eigen bevolking, nog altijd beter is dan een terroristische organisatie zoals Al Qaida openlijk te gaan steunen met interventies en levering van wapens. Als ik mij niet vergis zijn de wapens die gebruikt worden door Al Qaida in de jaren 80-00 van Westerse makelij. Anderzijds zitten we nu met het probleem dat we ons zwak en onverenigd opstellen. Rusland,een heel belangrijk lid van de VN, is nog altijd geallieerd met Syrië en dit met een duidelijke reden : Ze willen geen voetstuk geven aan rebellen die gelinkt kunnen worden aan Al Qaida.
Ik ben akkoord op vlak dat er iets moet gedaan worden tegen Syrië. Maar welke kant kiezen we en hoe gaan we die ondersteunen?
Aan wie leveren we eigenlijk wapens en hoe worden die ingezet? Worden ze doorgesluisd naar Al Qaida of worden ze gebruikt om een genocide uit te voeren op het volk? Ik denk dat het laatste wat de VN wilt is steun leveren aan de foute kant. Nu stel ik mij concreet de vraag of er wel een goede kant is in het verhaal van Syrië.
In Libië hebben we de juiste kant volgens mij gekozen en ondersteund. Daar is de bevolking nu beter af. Is dit ook het feit in Egypte?
Ik ben in dit gebied van actualiteit niet goed in. Ik probeer mij vooral te richten op het politiek economisch gedeelte van de actualiteit. Maar het laatste wat ik wil is een Anti-Westers Syrië, waarbij terrorisme een broedplaats kan vormen, zodat de Amerikanen zich weer genoodzaakt voelen voor een "War on Terror" te gaan uitvoeren voor het beveiligen van Amerikaanse gebouwen of zich te wreken voor een 2de 9/11.
Ik wil een sterker en meer daadkrachtig VN die ingrijpt op de situatie van Syrië zonder een foute kant te kiezen. Dit doen we momenteel door ervoor te zorgen dat de vluchtelingenkampen voorzien zijn van alle noden en de buurlanden van Syrië bijstaan in het opvangen van deze vluchtelingen.